Matematik

Opgave i Excel

07. januar 2020 af 10986 - Niveau: B-niveau

Der er på en forurenet matrikel fortaget 22 prøver. alle prøver er udtaget i dybten 0-0,2m, 0,2-0,5m og 0,5-1,0m.

Jeg skal i excel lave en eller flere grafer, der kan vise hvilke stoffer, der er over grænseværdierne. Derudover skal resultaterne sammenlignes fra de forskellige prøvestationer.

Jeg ved slet ikke hvordan jeg kan gøre dette mere overskuligt? Er der nogle der har nogle gode ider, er i velkommen til at skrive :-)

Data er vedhæftet herunder.

Vedhæftet fil: Tabel 1.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. januar 2020 af peter lind

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. januar 2020 af peter lind

Skal det absout være grafer ?

Hvad er grænseværdierne ?

Hvad er den sidste linje ?

I første omgang kan du bestemme hvilken prøver der er over grænseværierne og se efter om der er et mønster

Svar #3
08. januar 2020 af 10986

Hov, ja glemte lige at få lagt grænseværdierne med..

Grænseværdier:

40 mg bly pr. kg jord.

500 mg pr. kg jord.

0,5 mg cadmium pr. kg jord.

30 mg nikkel pr. kg jord.

0,3 mg benz(a)pyren pr. kg jord.

:-)

Svar #4
08. januar 2020 af 10986

Ja, opgavebeskrivelsen skriver der skal laves en eller flere grafer..

Den sidste linje er bare rykket en tak ned, men forskellen er at det er en olie og at de ovenstående er tungmetaller :-)

Svar #5
08. januar 2020 af 10986

Derudover er prøverne placeret på følgende måde:

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. januar 2020 af peter lind

Jeg har set lidt på bly. Der synes at være et forureningscenter omkring B6 og B10 som ligger ved siden af hinanden. Der ses at være forskel i dybden hvor der er maksimum.

Gå på samme måde igennem de andre stoffer

Svar #7
08. januar 2020 af 10986

Ja, det har du ret i. Jeg har nu også prøvet at lave en for cadmium. Men da der er så stor variation, synes jeg det er svært at se om de er over eller under grænseværdi. Jeg kunne sefl lave de to høje udslag i en graf for sig selv, men så vil jeg ende ud med at have 10 grafer i alt, og synes det er lidt voldsomt? :-)

Vedhæftet fil:send.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #8

Det synes jeg heller ikke at du skal. Det er igen B6 og B10 der er høj. Gå de andre stoffer igennem på samme måde. De vil sandsynligvis give det samme.

Kan du lave tredimensionale plot. I så fald kan du lave plottet så man ser det er samme sted, der er problemet.

Svar #9
08. januar 2020 af 10986

Ja, det gør det, på nær den sidste da den giver udslag  i 9 i stedet for 10. 

Ja det var en go ide at lave dem tredimensionalt, men det går bare helt galt når jeg vil indtegne grænseværdier for cadmium og nikkel i samme plot...

Vedhæftet fil:Udklip3.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #10

Det var nu ikke sådan en graf jeg tænkte på. Jeg tænkte mere på en graf hvor du for de enkelte af stofferne placerede søjlerne på en plan, der angav placeringen af

Svar #11
08. januar 2020 af 10986

Hmm, er ikke helt med.. har du mulighed for at sende noget lignede evt et billede fra google? ??

Brugbart svar (0)

Svar #12
08. januar 2020 af Capion1

Det er vanskeligt i ét søjlediagram at afbilde data med så små værdier sammen med meget store værdier
på én skala. De små værdier vil ikke kunne afbildes fornuftigt, med mindre man forlænger alle søjler ret
så meget. Jeg har tidligere eksperimenteret med flere skalaer på ét og samme diagram med samme
problemstilling, men må desværre sige, at kunsten er gået lidt i glemmebogen. Jeg ved, det kan lade sig gøre i Excel.

Brugbart svar (0)

Svar #13

Det er jo dem med store værdier der er interessante, så se bare bort fra at de med små værdier dårligt kan ses

Skriv et svar til: Opgave i Excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.