Matematik
Argumentere for at f er voksende..
Hej, jeg har fået stillet en opgave hvor jeg får givet en forskrift for en funktion, hvorefter jeg skal argumentere for at funktionen er voksende. Er det for tyndt et argument, hvis jeg bare sætter to forskellige værdier ind på x's plads og beviser det sådan? For det er vel også muligt at funktionen stiger i bestemte intervaller..
Tak på forhånd.
Svar #1
31. januar 2020 af Bibo53
Ja, det er for tyndt. Der er to muligheder. Enten kan du bevise, at der for alle med
gælder
, eller også kan du vise, at
for alle
i definitionsmængden, og der kun gælder
i isolerede punkter.
Svar #2
01. februar 2020 af Anders521
# 1
En lille ændring til definitionen:
En funktion er voksende, hvis der for alle x1, x2, hvor x1<x2 gælder f(x1) ≤ f(x2).
Svar #3
01. februar 2020 af AMelev
Definitionen af voksende i #1 er korrekt.
Betingelsen i #2 gælder også for konstante funktioner.
Betingelsen for at f er voksende er at f '(x) > 0, dog må f '(x) godt være 0 i enkelte punkter (vandret vendetangent), men ikke i et interval (f konstant).
Svar #4
01. februar 2020 af SofieAmalieJensen
Hvordan underøsges om f'(x)>0? Skal jeg sætte to vilkårlige tal ind på x's plads i f'(x) eller hvordan?
Svar #5
01. februar 2020 af ringstedLC
Det er en ulighed, der skal løses for x:
ganske som i ligningen:
men ligesom ligningen kan have flere løsninger, kan ulighedens løsning være et eller flere intervaller.
Svar #6
01. februar 2020 af Anders521
# 3 Uenig. Hvis definitionen i #1 er korrekt, så skelnes der ikke mellem en voksende og en streng voksende funktion.
# 4 Størrelsen f '(x0) kan betragtes som hældningen for en tangent i punktet (x0, f(x0)). Hvis f '(x0) ≥ 0 vil funktionen f være voksende.
Svar #7
#4 Løs ligningen f '(x) = 0.
Hvis den ikke har løsninger, er f '(x) negativ eller positiv for alle x, når f er kontinuert.
Så kan du nøjes med at indsætte en enkelt x-værdi for at bestemme fortegnet for f '.
Svar #8
#6# 3 Uenig. Hvis definitionen i #1 er korrekt, så skelnes der ikke mellem en voksende og en streng voksende funktion.
Du har ret, men det gør man heller ikke på gymnasielt niveau - der betyder voksende "strengt voksende".
# 4 Størrelsen f '(x0) kan betragtes som hældningen for en tangent i punktet (x0, f(x0)). Hvis f '(x0) ≥ 0 vil funktionen f være voksende. Eller konstant.
Igen - på gymnasialt niveau skelnes mellem aftagende, koonstant og voksende.
Svar #9
02. februar 2020 af SofieAmalieJensen
Jeg har differentieret f til at være f'(x)=7-sin(x). Men hvordan kan jeg løse ligningen uden hjælpemidler?:
0=7-sin(x)
sin(x)=7
...
Er der andre måder det kan regnes ud på, eller skal jeg konkludere noget ud fra ligningen selvom jeg ikke kan regne et eksakt resultat.
Svar #10
02. februar 2020 af ringstedLC
#9: Den ligning har ingen løsninger (-1 ≤ sin(x) ≤ 1). Se #7 igen!
Skriv et svar til: Argumentere for at f er voksende..
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.