Matematik

Hjælp til at lave graf i excel

03. februar 2020 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg vil meget gerne lave en graf for følgende funktion

y(\tau)=A*e^{-\zeta *\omega _{n}*\tau}*sin(\omega_{d}*\tau +\phi_{1})+x*sin(\omega *\tau -\phi)

Hvor amplitüdehøjden for transient-delen, dvs. første del af grafen, begynder ved værdien 4,9.

Hvad angår følgende parametre så har jeg selv defineret nogle af dem, mens andre er udregnet.

A = 4,9

x = 2,5

Omega = 0,125664

Omegan = 0,251

Omegad = 0,251

Zeta = 0,001518

Hvad angår vinklerne så har jeg defineret dem således

phi = 0

phi1 = pi/2

Det tættest som jeg er kommet på at lave den ønskede graf er ved følgende forskrift.

y(\tau)=4,9*e^{-0,001518*0,251*\tau }*cos\left ( 0,251*\tau +\frac{\pi}{2} \right )+2,5*sin\left ( 0,125664*\tau -0 \right )

Jeg tror at det har noget med de vinkler at gøre som jeg bruger, men ved det ikke.


Svar #1
05. februar 2020 af Yipikaye

Hej igen

Jeg er fortsat interesseret i hvordan man laver grafen for ovenfor stående funktion. Jeg har vedhæftet en fil hvor jeg har forsøgt at tegne den ønskede graf på et stykke papir. Tegningen er lavet i hånden og kvaliteten vil selvfølgelig deraf være så som så. Ydermere vender tegningen på hovedet, så den skal lige roteres 90 grader mod urets retning.

Funktionen for grafen er givet aller øverst, og hvad angår parametrene så er de fleste af dem også givet, på nær phi-værdierne. Phi-værdierne har jeg bare sat til henholdsvis 0 og pi/2 for henholdsvis phi og phi1. Som jeg skrev nederest i første tråd,så tror jeg at det er disse to phi-værdierne der er forkerte.

Vedhæftet fil:steady state.pdf

Skriv et svar til: Hjælp til at lave graf i excel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.