Kemi

kemisk ligevægt

16. februar 2020 af Mushface - Niveau: C-niveau

I første eksempel i et kompendie som omhandler “kemisk ligevægt”
Er der et eksempel hvor ligevægtskonstanten er sat til 2.

A+ B = C + D.

Jeg skriver her sat til 2 fordi , at det er angivet som værende sat til 2 (klart nok).

Der står blandt andet, at koncentrationerne i en reaktion ikke er afgørende for ligevægts konstanten.
Vi kan altså have en ligevægtskonstant på 2 . I en reaktionsbrøk med et givet sæt aktuelle koncentrationer.
Og en ligevægts på 2 i en anden reaktionsbrøk med et andet sæt aktulle koncentrationer (samme reaktion dog, bare forskellige koncentrationer)

A + B = C + D . Vil ligevægts konstanten altid være 2 .(hvis tryk og temperatur er ens) <— lad os kalde det miljøet. 
Selvom koncentrationerne er forskellige.

Jeg har følgende opfattelse:

2 liter/vol A + 0,5 liter/vol B = C + D . Har en ligevægtskonstant på 2.

1 liter/vol A + 1 liter/vol B = C + D . Har en ligevægtkonstant på 2.


Hvis ovenstående er rigtigt antaget , kan nogen så understøtte det med nogle “hvorfor “ at det forholder sig sådan.

Groft tænkt , kunne jeg tage en hel svimming pool , og fylde den med A , og hælde 1 liter B ned .. og den kemisk ligevægt ville indstille sig ved 2 ? . (hmm , kan det nu passe )


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. februar 2020 af Heptan

Ja, ligevægten kan altid indstille sig til 2. Tænk på ligevægtskonstanten som en brøk. Den kan altid blive lig 2.

K = 2/1 = 2/(50*0,02) = 20/(500*0,02) osv

Så hvis der er en hel swimming pool med A, så kommer der bare mindre af B og mere af C og D, men det er stadig en ligevægt.


Svar #2
20. februar 2020 af Mushface

#1

Ja, ligevægten kan altid indstille sig til 2. Tænk på ligevægtskonstanten som en brøk. Den kan altid blive lig 2.

K = 2/1 = 2/(50*0,02) = 20/(500*0,02) osv

Så hvis der er en hel swimming pool med A, så kommer der bare mindre af B og mere af C og D, men det er stadig en ligevægt.

Nu jeg ikke helt fortrolg med brøker(endnu).
- Men hvis jeg har en reaktion som ovenstående . a + b = c + d . ved 25 grader har en ligevægts konstant K = 2.

Hvordan kan ligevægtskonstanten forblive den samme ? . Hvis jeg nu går ind og tilføjer mere b . 
- Er der ikke tale om , at der sker en anden reaktion så ? og derfor en ny ligevægts konstant ?.


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. februar 2020 af Heptan

Nej det er samme reaktion og samme ligevægtskonstant.

Hvis man tilføjer mere b, så er der ikke ligevægt. Men efter noget tid, kan der komme ligevægt igen. a,c og d vil ændre sig og opveje det b der blev tilsat.


Svar #4
27. marts 2020 af Mushface

Jeg er faktisk med på hvordan ligevægt konstanten fungere nu. 
Sådan nogenlunde.

Ligevægts konstanten er det punkt hvor der intræder ligevægt ved en reversibel reaktion.

Ligevægtskonstanten varierer af afhængig af temperaturen. 

Og afhængig af reaktionen. (ikke af mængden af reaktanter/produktanter)

- Jeg er desværre ikke særlig god til brødker heller ikke så forstår ikke helt eksemplet. K = 2/1 = 2/50*0,02) . Hvor kommer de 2/50*0,02) ind i billedet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. april 2020 af Heptan

Det var bare et eksempel for at vise at K er konstant, selvom man ændrer på tæller og nævner :)


Skriv et svar til: kemisk ligevægt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.