Fransk

Hvad er folks erfaring med fransk i gymnasiet?

25. februar 2020 af linneadk - Niveau: A-niveau

Heyo

Jeg går ligenu i niende klasse og skal til næste år på gymnasiet. Jeg har ligenu 4 dage til at vælge om jeg vil have tysk forsætter eller fransk begynder.

Mit niveau i tysk er ikke noget at prale af men jeg ligger dog nok på et 7-tal efter forskellige test osv. Jeg har i et par år overvejet et sabbatår til frankrig efter gymnasiet og derfor ville fransk være oplagt, plus jeg synes at det er et smukt sprog. Jeg er også ved at være godt træt af tysk men ved selfølgelig ikke om det er mine lærer der er demotiverende ift faget.

Jeg har dog hørt at fransk er ulideligt svært at lære og derfor ved jeg ikke om det er en dårlig ide? Gymnasiet er jo allerede meget svært og derfor ved jeg ikke om jeg ville kunne følge med hvis jeg skulle til at lære et helt nyt sprog. Jeg er meget splittet som man nok kan fornemme.

Hvad er folks erfaring med fransk i gymnasiet? 

Tak for hjælp på forhånd :) knus


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. februar 2020 af french doctor

Hej

Vælger du fransk, så får du mulighed for en frisk start - og du kommer til at gå i klasse med elever, som fransk også er nyt for.

Du har en drøm om at komme til Frankrig - hvilket jeg kun kan støtte dig i: Jeg har selv boet i Paris, og det er en oplevelse for livet.

Derfor har du en vigtig motivationsfaktor og kan sige: Jeg vil gerne være så god som muligt til fransk, for jeg skal jo bruge det, når jeg kommer til Frankrig.

At lære spog er altid udfordrende - men fransk er ikke sværere at lære end fx tysk.

Så hvis du kommer med den rigtige indstilling, har motivationen og hænger i, så er forudsætningerne på plads for, at du kan komme godt i gang med fransk.

Du kan overveje at spare sammen til en tur til Frankrig - et sprogskoleophold - i sommerferien eller efterårsferien fx.

Du kan også allerede nu gå på Youtube og se nogle af de fine små film lavet til fransk-begyndere.

Prøv også at lytte til noget fransk musik:

Finder du en sang, du godt kan lide, så kan du finde teksten ved på Google at søge på sangens titel og "paroles".

Med teksten klar kan du prøve at synge med.

Man kan sagtens synge en fransk sang, selv om man ikke helt forstår, hvad der synges om - og det er en god forberedelse til at begynde at tale fransk.

Jeg håber, du kan bruge ovenstående som inspiration.

Bonne continuation !

- - -

Sincèrement Thomas


Skriv et svar til: Hvad er folks erfaring med fransk i gymnasiet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.