Matematik

Gennemsnit

30. marts 2020 af hjælpmiggggggg - Niveau: B-niveau

Jeg forstår ikke hvordan man laver gennemsnit af en aldersgruppe hvor tallene er fx:

18-29
30-39
60+
18-29
50-59


Svar #1
30. marts 2020 af hjælpmiggggggg

#0

Jeg forstår ikke hvordan man laver gennemsnit af en aldersgruppe hvor tallene er fx:

18-29
30-39
60+
18-29
50-59

her er billede af pivottabel


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2020 af Goten (Slettet)

Enten kan du tage summen af intervalmidtpunkterne ganget med frekvenserne, eller du kan summen af intervalmidtpunkterne ganget med hyppighederne og dividere denne sum med det samlede antal.


Svar #3
30. marts 2020 af hjælpmiggggggg

#2

Enten kan du tage summen af intervalmidtpunkterne ganget med frekvenserne, eller du kan summen af intervalmidtpunkterne ganget med hyppighederne og dividere denne sum med det samlede antal.

kan du svare lidt simplere?


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2020 af Goten (Slettet)

https://imgur.com/a/PhqMRiC

Her er udregningen for gennemsnitsalderen for folk, der er flyttet til Malmø primært pga. kolonnemærkater udregnet i Maple. Den er udregnet ved at dividere summen af intervalmidtpunktet ganget med hyppighederne med det samlede antal. Jeg håber, at det er bedre forklaret.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2020 af Goten (Slettet)

Godt nok er der ikke taget stilling til, at der er tale om 60+ og ikke bare 60 år. Så måske har jeg gjort det forkert, nu hvor der ikke er tale om et lukket interval.


Skriv et svar til: Gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.