Fysik

Beregn farten, når bolden rammer jorden.

03. april 2020 af Goten (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg har regnet på en opgave i fysik, og jeg ville bare lige høre, om den var rigtig regnet. Hvis ikke, så fortæl gerne, hvad jeg har gjort forkert. Jeg tror, at b'eren er forkert.

Tak på forhånd.


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. april 2020 af mathon

b) Er forkert.

På nedturen er boldens hastighed \small v=12\;\tfrac{m}{s}  i højden 3 m. Men bolden accelereres yderlige på de sidste 3 m.


Brugbart svar (1)

Svar #2
03. april 2020 af mathon

                  \small \begin{array}{llll} &2\cdot g\cdot \Delta h=v^2-{v_0}^2 \\\\&v=\sqrt{2\cdot g\cdot \Delta h + {v_o}^2}\\\\& v=\sqrt{2\cdot \left(9.82\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot (3\;m) + \left(12\;\left(\frac{m}{ s}\right ) \right )^2} \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

c) er heller ikke rigtig. Din solve giver ingen mening.

Den energi, bolen har lige inden den rammer jorden, er den samme som dens potentielle energi, når den er højest, altså højden 3m + 7,33m  = 10,33m.

Den potentielle energi er mgh. Hvis bolden mister 40% af energien ved stødet, er dens energi bagefter mgh*0,60 = mgh1 hvoraf man får h1 = h*0,6.

Generelt:

1. Regn igennem så langt du kan med bogstaver. Der er i opgaven ingen grund til at regne med massen. Regner man med bogstaver, kan man se, at massen udgår af beregningerne.

2. Husk altid at se efter, hvor mange betydende cifre, der er. Dit svar på a) er faktisk forkert, fordi der er for mange decimaler.


Svar #4
03. april 2020 af Goten (Slettet)

#3 så højden er 0,6 · 7,3 m? Eller skal jeg først lægge 3 meter oveni, så regnestykket lyder v= 0,6 · (3 m + 7,3 m)?


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. april 2020 af Eksperimentalfysikeren

Spøgsmål a) er lidt uklart.Spørges der om, hvor højt bolden kommer over startstedet eller jorden? De 7,3m er over startstedet. Da startstedet er 3m over jorden, kommer bolden 3m + 7,3m over jorden. Det er denne højde, du skal regne med i spørgsmål c), så h1= 0,6*10,3m.


Skriv et svar til: Beregn farten, når bolden rammer jorden.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.