Biologi

Forskel på krydsning, bioforstærkning og kunstig selektion

03. april 2020 af mariestuart - Niveau: 9. klasse

Hej SP!

Hvad er forskellen på disse begreber? Jeg har prøvet at søge, men jeg synes bare, at det flyder sammen.

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2020 af ringstedLC

Jeg mener at vide:

- Krydsning: En blanding (bevidst el. ubevidst) af to eller flere racer. En race er en forædlet stamme af samme art. Eksempel: To hunderacer parres og egenskaberne blandes derved. Efter et par generationer har man et "gadekryds" eller en "hul i hegnet hund".

- Kunstig selektion: Det er selve forædlingen af en race. Vi vælger hvilke individer, der skal danne den næste generation, i modsætning til naturlig selektion (Darwin's teorier), hvor det er dem, der er "stærkest", der viderefører arten eller underarten.

- Bioforstærkning: Måske noget med genmanipulation, i så fald kan man vel sige, at der også foregår en selektion. Her er det blot helt nede på genniveau, at vi vælger hvilke egenskaber, der skal fremavles.

Ihvertfald krydsning og kunstig selektion er de traditionelle metoder til at fremelske alle de varianter af både familiedyr, husdyr, haveplanter og afgrøder som vi i dag har.


Svar #2
09. maj 2020 af mariestuart

Tak! :)


Skriv et svar til: Forskel på krydsning, bioforstærkning og kunstig selektion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.