Matematik

bestem forskrift for parabel givet tre punkter ved hjælp af CAS-værktøj

07. april kl. 01:24 af Haruharu - Niveau: B-niveau
Hej. Jeg står med et problem jeg skal bruge T-inspirer CAS værktøj til at * bestem forskrift for parabel givet tre punkter.
Men der opstår et fejl vær gang jeg trykke Enter.

Opgaven: f(x)=ax^2+bx+c
Grafen går igennem punkterne (-2,24), (2,4) og (5,52)
Mine noter og hvordan læren ønsker at vi laver det:

De 3 ligninger er derfor:
f(-2)=24 eller a*(-2)^2+b*(-2)+c=24
f(2)=4 eller a*(2)^2+b*(2)+c=4
f(5)=52 eller a*(5)^2+b*(5)+c=52
Dette er så de tre ligninger med de tre ubekendt (a,b og c)
Dette skal løses med CAS:

Jeg indtaster først f(x)=a*x^2+b*x+c og får et udført besked
Jeg indtaster så solve(f(-2)=24 and f(2)=4 and f(5)=52,{a,b,c} men får så et “false” besked
Har jeg skrevet indtaste nået forkert?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. april kl. 01:58 af oppenede

Måske er a, b eller c defineret som et tal, som gør ligningerne uløselig.

Hvis du i stedet for solve(...) skriver a, bliver outputtet så a eller en værdi fra tidligere?

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. april kl. 02:02 af ringstedLC

f(x) := , men hvis den siger "udført", er det nok bare en skrivefejl her.

Men måske mangler der en afsluttende ) i: Solve(....

Vedhæft et godt billlede!

Svar #3
07. april kl. 02:14 af Haruharu

f(x) := , men hvis den siger "udført", er det nok bare en skrivefejl her.

Men måske mangler der en afsluttende ) i: Solve(....

Vedhæft et godt billlede!

Ja det var en skrivefejl her, er glemte helt at vedhæftet et billede undskyld. Det er vedlagt her

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. april kl. 02:21 af oppenede

Som du har defineret f, er den konstant mht. x, da x ikke indgår. Du har derimod brugt symbolerne ax og bx. Når du udelader multiplikationstegnet er ax et symbol på lige fod med f.eks. x, x32, dist.

Da f er konstant mht. x giver det false, når du beder om at f skal have forskellige værdier ved forskellige x-værdier.

Svar #5
07. april kl. 02:30 af Haruharu

Som du har defineret f, er den konstant mht. x, da x ikke indgår. Du har derimod brugt symbolerne ax og bx. Når du udelader multiplikationstegnet er ax et symbol på lige fod med f.eks. x, x32, dist.

Da f er konstant mht. x giver det false, når du beder om at f skal have forskellige værdier ved forskellige x-værdier.

Okay jeg er stadig forvirret. Jeg forstår at fordi jeg har skrevet f(x) så er den blivet konstant, men åh hvad skriver jeg så den kan give mig det rigtigt resultat?

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. april kl. 04:41 af ringstedLC

#5: Nej. Det er definitionen af f, altså højresiden, der er en konstant. Set med nSpire's "øjne" kunne du ligeså godt have skrevet: f(x):=axel2. Uanset om axel var defineret eller ej; du får alligevel Udført.

Og det fordi, du ikke bruger gangetegn eller en anden operator til at adskille a og x. nSpire og lign. programmer læser det som en helhed, sådan at du kan definere en axel eller en yrsa.

Skriv: a · x2 + b · x + c

Det virker lidt mærkeligt, at du ikke er støt på problemet tidligere.

Skriv et svar til: bestem forskrift for parabel givet tre punkter ved hjælp af CAS-værktøj

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.