Matematik

Bestem hastighedsvektor og tidspunkt, hvor hastighedsvektoren er parallel med l

12. april 2020 af anonym909 - Niveau: B-niveau

Hej, er der nogle som kan hjælpe mig med denne opgave? Opgaven er lagt som vedhæftet fil.

Tak på forhånd :) NB: den skal løses uden hjælpemidler!


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2020 af MandenMedMangeHatte

Prøv lige selv først. Kom med DIT bud på hvordan den skal løses.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. april 2020 af Soeffi

$


Svar #3
12. april 2020 af anonym909

Jeg ved, at man skal differentiere stedvektoren for at finde hastighedsvektoren (både x og y's retning):

x'(t)=t^2+3t
x(t)=2t+3
skal man så fjerne 3 og indsætte t=3? sådan her:
x(t)=2*3
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. april 2020 af mathon

            \small \begin{array}{lllll} a)\\ & \overrightarrow{v}(t) = \begin{pmatrix} 2t+3 \\ 1 \end{pmatrix} \\\\ & \overrightarrow{v}(3) = \begin{pmatrix} 2\cdot 3+3 \\ 1 \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} 9\\1 \end{pmatrix} \end{array}


Svar #5
12. april 2020 af anonym909

det giver jo mening, men skal jeg så ikke indsætte t=3 i forhold til y(t)? :)


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. april 2020 af mathon

I a) spørges kun om hastighedsvektoren til tiden t = 3.


Svar #7
12. april 2020 af anonym909

okay nu forstår jeg - mange tak!


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. april 2020 af mathon

            \small \small \small \begin{array}{llllll} b) \\ & l{\,} \textup{'s normalvektor } & \overrightarrow{n} = \begin{pmatrix} 1 \\ -4 \end{pmatrix}\\\\ &\textup{en retningsvektor for }l& \overrightarrow{r} =\widehat{\overrightarrow{n}} = \begin{pmatrix} 4\\1 \end{pmatrix}\\\\&\textup{L\o s }\begin{pmatrix} 4\\1 \end{pmatrix} = \begin{pmatrix} 2t + 3 \\ 1 \end{pmatrix} \end{array}


Skriv et svar til: Bestem hastighedsvektor og tidspunkt, hvor hastighedsvektoren er parallel med l

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.