Matematik
Differentialregning - Lavt niveau hvis du kan det, men jeg kan ikke :P
https://imgur.com/RqBDkMy
Jeg er helt tabt på opgaven. Håber nogle kan give inputs.
Svarene er:
a) 8
b) 6x og 6
c) Brug resultaterne fra. spm. a) og b) y=6·(x-1)+8 eller y =6x+2 ?
d) 3x2·ln(x)+x2 eller x2·(3ln(x)+1)
Men jeg kan simpelthen ikke finde ''opsætningen'', altså nogle steder hvor det er skrevet op helt lavpraktisk, så jeg faktisk forstår metoden.
På forhånd tak.
Svar #1
15. april 2020 af AMelev

a) Indsæt 1 på x's plads i f(x): f(1) = .....
Øverst står: Husk at bruge formelsamlingen, så det har jeg gjort og det skal du også gøre.
Reglerne for differentialregning står på side 20 og de afledede funktioner på side 21.
b) f '(x) = (3·x2 + 5)' = (90) (3·x2)' + (5)' = (89) 3·(x2)' + (5)' = (100) & (95) 3·2x + 0 = 6x
f '(1): Indsæt 1 på x's plads i f '(x)
c) Indsæt i tangentligningsformlen (88). x0 = 1
d) g'(x) = (x3·ln(x))' = (92) (x3)'·ln(x) + x3·(ln(x))' = (100) & (96) ......
Svar #2
15. april 2020 af kingoman
Når jeg indsætter 1 på x's plads så kommer jeg aldrig til at få 8. De andre ting prøver jeg lige at kigge på.
- Tak fordi du valgte at bruge tid på at give input og hjælpe. Det er værdsat.
Svar #3
15. april 2020 af AMelev
#2Når jeg indsætter 1 på x's plads så kommer jeg aldrig til at få 8.
Hvis du ikke gør det, er det fordi, du ikke følger regningsarternes hierarki: funktioner FØR gange/divider FØR plus/minus.
f(1) = 3·12 + 5 = 3·1 + 5 = 3 + 5 = 8
Svar #4
16. april 2020 af kingoman
b) f '(x) = (3·x2 + 5)' = (90) (3·x2)' + (5)' = (89) 3·(x2)' + (5)' = (100) & (95) 3·2x + 0 = 6x
f '(1): Indsæt 1 på x's plads i f '(x)
- Det giver mening indtil jeg ser 5 blive til et 0. Nu har jeg ledt og ledt efter hvordan det kan ske, men uden held.
''Konstant skal ikke differentieres når den er ganget med x-udtryk og konstant differentieret er 0''
Denne kommentar fandt jeg til et lignende spørgsmål, men giver ikke mening.
Svar #5
16. april 2020 af AMelev
Du behøvede kun at følge henvisningen til formelsamlingen, som står markeret med gult.
''Konstant skal ikke differentieres når den er ganget med x-udtryk og konstant differentieret er 0''
Se FS side 20 (89) og side 21 (95)
I øvrigt giver det god mening, at (k)' = 0.
k er jo en konstant funktion, så dens graf er en vandret linje. Dermed er tangenten i ethvert punkt linjen selv.
Altså er tangenthældningen og derned differentialkvotienten 0 i ethvert punkt.
Skriv et svar til: Differentialregning - Lavt niveau hvis du kan det, men jeg kan ikke :P
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.