Matematik

find funktionsofrksriften for en omsætning

17. april 2020 af mariaabra01 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej Allesammen, jeg har lige fået en opgave for, som jeg simpelthen ikke kan knække koden på, jeg føler ikke at jeg har fået det i undevisningen før, så jeg håber at nogle kan hjælpe mig, såfremt vise mig hvordan man kommer frem til løsningen/resultatet, opgaven lyder såldes;

Du er ansat i xx, hvor der for produktet xx 0,5mm af 1m er følgende oplysninger

pris i kr:                   afsætning:                                                                                                                          100                          80                                                                                                                                      125                          75

prisudviklingen for xx kan beskrives som lineære funktion s(x) hvor afsætingen er x og pris t(x)

opgave 1) beregn forskrift for s(x) > s(x)=-5x+500

Det er angivet at omsætningen O(x) bestemmes som pris*afsætning

Opgave 2) beregn forskriften for O(x)

... 

Håber i kan hjælp :))

Svar #1
17. april 2020 af mariaabra01 (Slettet)

ps. har regnet opgave 1 ud , som man kan se

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. april 2020 af AMelev

Du skriver, at pris er t(x), men du angiver det som s(x) i din forskrift. Det skal passe sammen.

b) O(x) = Pris · Afsætning = s(x) · x, så det skal du bare indsætte og reducere.

Brugbart svar (0)

Svar #3
18. april 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{llll}a)&x=100-0.2p\\\\ b)&O(p)=x\cdot p=\left ( 100-0.2p \right )\cdot p\\\\& O(p) = 100p - 0.2p^2 \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. april 2020 af mathon

\small \small \begin{array}{llll}a)&p = 500-5x\\\\ b)&O(x)=x\cdot p=x\cdot \left ( 500-5x \right )\\\\& O(x) = 500x - 5x^2 \end{array}

Skriv et svar til: find funktionsofrksriften for en omsætning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.