Fysik

Hooks lov og hvor langt en elastik flyver

24. april 2020 af fysiktypen - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg har lavet et lille forsøg, hvor jeg skyder en husholdnings-elastik af. Jeg varierer, hvor meget jeg udspænder elastikken og måler hvor langt den flyver. Vinklen, som den skydes af fra, er konstant, så den danner en fin flad parabel. 

Der er ikke noget hokus pokus i det, men jeg skal finde på noget at komme frem til i min rapport. 

Jeg tænkte det skulle være noget med Hookslov, F=−k*x. Jeg kender x, som er hvor lang elastikken udspændes, men kan jeg på en eller anden måde beregne k-værdien, fjederkonstanten, ved hjælp af mit forsøg? 

eller har I andre ideer til noget jeg komme frem til, ved hjælp af forsøget?:) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2020 af peter lind

Hvis du har målt massen, afstanden den flyve, vinklen det afskydes med og hvor meget over eller under afsydningsstedet den falder, kan du beregne beregne begydelseshastigheden

Hvis du ikke har det kan du opstille ligninger med alle de ukendte og derved af forsøgene finde alle de ubekendte evt. bruge regression


Svar #2
24. april 2020 af fysiktypen

Ja, har godt tænkt på at bruge noget med Det skrå kast. 

Men hvordan tænker du jeg kan bruge regression?! for jeg mangler hvor højt den flyver op. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. april 2020 af peter lind

Det har du heller ikke brug for at vide, selvom det vil være en hjælp. Ud fra ligningerne med en kasteparabel kan du nok opstille nogen ligninger hvoraf du finder de ubekendte.

Du finder begyndelseshastigheden af ½mv2=½kx2 hvor du jo kender x


Skriv et svar til: Hooks lov og hvor langt en elastik flyver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.