Matematik

Vis, at lægtens tværsnitsareal kan bestemmes ved

26. april 2020 af anymid - Niveau: B-niveau

Hej! :-)

Jeg sidder med følgende opgave, og er strandet i opgave c, som er vist herunder.

Den handler om at vise, at lægtens tværsnitsareal kan bestemmes ved: 

Jeg er på bar bund, og grundet Corona-tiderne har jeg minimal kontakt med min lærer og dermed svært ved at få hjælp til den. Er der nogen, der kan lede mig på vej - ved ikke, hvordan jeg skal gribe opgaven an, udover at sidste del om at 0 < x må være fordi man ikke kan tage roden af 0?

På forhånd mange tak.

Til info: I opgave b blev det bestemt, at b = 2x og h = 2y, hvis det kan betyde noget her.


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2020 af peter lind

h udtrykt ved x kan du finde af at diagonalen er 5o og den trekant der dannes af dagonalen og højden. Brug pytagoras.


Brugbart svar (1)

Svar #2
26. april 2020 af Maskiningeniøren

Ellers se her. :)

Vedhæftet fil:opg c.png

Svar #3
26. april 2020 af anymid

Mange tak for hjælpen :-)

Nu forsår jeg det, og har fået opgaven løst. 

I ønskes en fantastisk søndag.


Svar #4
26. april 2020 af anymid

Jeg er nu kommet videre til opgave e, der lyder følgende:

Her formoder jeg, at jeg må skulle bruge differentialregning, men er ligesom ved den tidligere opgave lidt i tvivl om hvordan jeg skal gribe den an. Det må vel gå ud på, at jeg skal få b = h? Er der en af jer der hurtigt kan hjælpe mig igen? Det er guld værd :) 


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. april 2020 af peter lind

Du skal som du selv siger differentiere A(x) og sætte resultatet = 0. Ligningen giver det x der gør A(x) optimal. Derefter skal du finde h for den pædende værdi


Svar #6
26. april 2020 af anymid

Okay, tak Peter. Jeg finder det stadig ret svært. Har skrevet følgende indtil nu, men er i tvivl om det er rigtigt. Kan du eventuelt hjælpe mig videre?

Herefter må A'b skulle sættes = 0 som du hjalp med i dit tidligere svar, men er lidt i tvivl om hvordan - det er lang tid siden jeg har arbejdet med lignende opgaver..


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. april 2020 af peter lind

Det nytter jo ikke rigtig noget.

Du skal dififrentiere A(x) og sætte resultatet lig 0. Så finder du det x der gør arealet så stor som muligt. h og y er fundet tidligere så sætter du x ind der og får h eller y. så skal du sammenligne om resultaterne stemmer med at kanterne er lige store


Svar #8
26. april 2020 af anymid

Okay, tak Peter. Jeg har endelig fundet ud af det.


Skriv et svar til: Vis, at lægtens tværsnitsareal kan bestemmes ved

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.