Matematik

2 gradsfunktioner

06. maj 2020 af Emily234 - Niveau: 9. klasse

Hejjj, jeg har brug for hjælp. Jeg har en 2. gradsfunktion hvor jeg skal finde værdien for b.

f(x)=0,02x^2+bx+2

Somsagt skal jeg finde ud af hvad b værdien er for at grafen rammer x-aksen

På forhånd tak:) 

Brugbart svar (1)

Svar #1
06. maj 2020 af PeterValberg

Hvis du mener, at b skal bestemmes således, at grafen
netop har én rod, så vil dette være tilfældet, hvis den
såkaldte diskriminant d er lig med 0, du skal med andre ord
løse ligningen (mht. b)

d=b^2-4ac =0

med tal fra forskriften

b^2-4\cdot 0,02\cdot 2 =0

Du vil få to mulige værdier for b

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (1)

Svar #2
06. maj 2020 af mathon

Hvis rammer  betyder tangerer,
har du:
                \small \begin{array}{llll}&b^2 - 4\cdot a\cdot c = 0\\\\& b=\mp \sqrt{ 4\cdot a\cdot c}\qquad \textup{s\aa fremt }a\cdot c\textup{ har samme fortegn.}\\\\ \textup{i anvendelse:}\\& b =\mp \sqrt{4\cdot 0.02\cdot 2}=\mp 0.4 \end{array}

Svar #3
06. maj 2020 af Emily234

Ja det tænker jeg. I opgaven står der:

"Et af Palle´s tricks er, at få papirflyet til at snitte gulvet, hvorefter det letter igen i en fin bue. Men Palle har brug for din hjælp til at udvikle en funktion for papirflyets bane. Han mangler kun at finde værdien af b.

f(x)=0,02x^2+bx+2

Hvad skal værdien b være for, at grafen snitter x-aksen, akkurat som papirflyet snitter gulvet?"

Brugbart svar (1)

Svar #4
06. maj 2020 af AMelev

Ja, "snitte" og "letter igen" betyder, at der kun er et berøringspunkt med x-aksen (ét nulpunkt), og det betyder, at diskriminaten d = 0. Jf. #1.

Svar #5
06. maj 2020 af Emily234

Jeg prøvede at sætte tal ind på b plads indtil diskriminaten gav 0. Det gjorde den så ved 0.4, men svaret er ikke 0.4. Hvad gør jeg forkert?!?

Brugbart svar (1)

Svar #6
06. maj 2020 af AMelev

Det kunne også være -0.4, men vi er nødt til at have et billede af selve opgaven, hvis vi skal kunne finde ud af det.

Hvorfra ved du, at svaret ikke er 0.4, er det fra en facitliste, I har?

Svar #7
06. maj 2020 af Emily234

For at komme frem til næste opgave skal man kunne svare på forrige, og når jeg tryker ind at svaret er 0.4 (har også prøvet -0.4) siger den at det er forkert...

(Jeg har vedhæftet et billede af opgaven)

Brugbart svar (1)

Svar #8
06. maj 2020 af AMelev

Har du prøvet med både decimalkomma og decimalpunktum?
Hvis det er et styret forløb, kan det være hurdlen.

b = ±0.4 Se evt. vedhæftede grafer.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Svar #9
06. maj 2020 af Emily234

Svaret var 0.04, de ville bare have at man skulle bruge punktum og jeg havde brugt komma. Mange tak for hjælpen alle.

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. maj 2020 af AMelev

0.4, vel, og ikke 0.04, for det er forkert.

Bare af nysgerrighed: Prøvede du også også med -0.4, som også burde lede videre?

Brugbart svar (0)

Svar #11
12. maj 2020 af mathon

mindre tastekorrektion:

Hvis rammer  betyder tangerer,
har du:
                \small \small \begin{array}{llll}&b^2 - 4\cdot a\cdot c = 0\\\\& b=\mp \sqrt{ 4\cdot a\cdot c}\qquad \textup{s\aa fremt }a\textup{ og } c\textup{ har samme fortegn.}\\\\ \textup{i anvendelse:}\\& b =\mp \sqrt{4\cdot 0.02\cdot 2}=\mp 0.4 \end{array}

Skriv et svar til: 2 gradsfunktioner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.