Fysik

Termisk energi og tilstandsformerne

13. maj 2020 af bibzen - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder med en opgave som jeg har svært ved at forstå. Jeg ville høre om der var nogen, der kunne hjælpe mig med både at forstå det jeg bliver bedt om, og hvordan jeg løser opgaven:

Forklar hvordan varmekapaciteten beskriver sammenhængen mellem termisk energi og temperatur i en fase. 

Redegør ligeledes for energiændringen i en faseovergang.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. maj 2020 af ringstedLC

Varmekapacitet:

\begin{align*} E_{term.} &= m\cdot c\cdot T \\ c &= \frac{E_{term.}}{m\cdot T} \end{align*}

c er altså det nogenlunde konstante forhold mellem energien og massen gg temperaturen.

Smeltevarme/fordampningsvarme: Størrelserne er data for den energi, der kræves for at et kg af et stof smelter/fordamper.

Video om energi/termodynamik til den næste pause: https://youtu.be/abhyT2geLSI?t=1359 og ca. 20 min frem.


Svar #2
13. maj 2020 af bibzen

Hej RingstedLC, tak for din tid:)

Jeg er desværre ikke helt med på alt du siger, kan du evt uddybe din besvarelse?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. maj 2020 af ringstedLC

Velbekommen, men du skal jo forklare sammenhængen.

Glem lige massen eller rettere sagt; hold den konstant. Se så på hvad der sker, når der fx tilføres termisk energi til et stof/legeme.


Skriv et svar til: Termisk energi og tilstandsformerne

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.