Matematik

Bestem kantlængde og højde hjælp!!!!

17. maj 2020 af mmmo - Niveau: A-niveau

Jeg sidder med den allersidste opgave og kan simpelthen ikke finde ud af hvordan jeg skal løse den.

Jeg prøvede med at finde ekstrema for x i ligningen for overfladearealet og derefter sætte den ind i ligning for volumen for æsken, hvor jeg isolere h, men jeg er meget usikker, om det jeg gjorde er rigtig.

Jeg vedhæfter det jeg har gjort indtil videre i et svar

På forhånd tak :)

Vedhæftet fil: Opgave 4.png

Svar #1
17. maj 2020 af mmmo

Det jeg prøvede indtil videre

Vedhæftet fil:Opgave 4c.png

Brugbart svar (0)

Svar #2
17. maj 2020 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. maj 2020 af mathon

             \small \small \begin{array}{lllll}b)\\& \textup{Arealet af en ligesidet trekant}\\ &\textup{med kantl\ae ngde }a\textup{:}&A=\frac{\sqrt{3}}{4}a^2\\\\& \textup{Arealet af \ae skebund:}&A_{\textup{bund}}=6\cdot \frac{\sqrt{3}}{4}a^2=\frac{3\sqrt{3}}{2}a^2\\\\ &\textup{\AE skevolumen:}&V=h\cdot G=3.85\cdot \frac{3\sqrt{3}}{2}\cdot 10^2 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
17. maj 2020 af ringstedLC

#0: A(x) skal defineres med grader og dit areal af polygonen er forkert.


Svar #5
17. maj 2020 af mmmo

Opgave a og b har jeg løst. I den sidste opgave er arealet bestemt på forhånd, så det er ikke mine beregninger.

Det er kun opgave c jeg sidder og har en problem med


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. maj 2020 af mathon

             \small \small \small \small \begin{array}{lllll}c)\\& \textup{\AE skeoverflade:}&A_{\textup{over}}(x)=\frac{3\sqrt{3}}{2}\cdot x^2+\frac{3880\sqrt{3}}{3}\cdot \frac{1}{x} \\\\&& A_{\textup{over}}{\,}'(x)=3\sqrt{3}\cdot x-\frac{3880\sqrt{3}}{3}\cdot \frac{1}{x^2}\\\\& \textup{Minimum kr\ae ver bl.a.}&A_{\textup{over}}{\,}'(x)=3\sqrt{3}\cdot x-\frac{3880\sqrt{3}}{3}\cdot \frac{1}{x^2}=0\\\\&& 3\sqrt{3}\cdot x^3-\frac{3880\sqrt{3}}{3}=0\\\\&& x=\left ( \frac{3880}{9} \right )^{\frac{1}{3}}\textup{ ...}_{\textup{osv}}\textup{...} \end{array}


Skriv et svar til: Bestem kantlængde og højde hjælp!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.