Fysik

Andre der har været til fysik A eksamen i dag?

20. maj 2020 af physique - Niveau: A-niveau

Hej studieportalen.

Nogen herinde der har været til skriftlig fysik A eksamen i dag, og har lyst til at sammenligne vores besvarelser? Bare for sjovs skyld (:


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

Vil gerne sammenligne, for er pænt i tvivl om hvordan det er gået:)))


Svar #2
21. maj 2020 af physique

okay nice vil du bare sammenligne i denne tråd?


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

yes det tænker jeg, kan lige skrive nogle opgaver ind, og så kan du kommentere på hvad du så har fået. Ved jeg allerede at der er nogle jeg har forkert....


Brugbart svar (0)

Svar #4
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

1a)

det var bare densitet så fik 2,1 g/cm^3. var lidt itvivl om jeg skulle omregne det til kg/m^3, men tænkte det var ligemeget

1b)

yeah her gik det ik så godt... fik 5,2 sek hahah og ved det skulle blive 36-ish.

Men tænkte at jeg skulle bruge formlen for effekt P=E/t og så først finde E så jeg derefter kunne finde t.

Jeg startede med at beregne den energi det ville kræve at opvarme tanden til 10 grader, hvoefter jeg trakt den energi det krævede at opvarme vandet til 1,9 grader fra....

ved ikke lige hvad jeg tænkte.. :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

2a)

her brugte jeg gitterligningen:

n * lambda = d * sin(vn)

så indsatte jeg ordensnummeret, bølgelængden og afbøjningsvinklen og isolerede gitterkonstanten til 8832 nm

2b)

well endte ud med ca. 24 J her.

Startede med at beregne energien af én foton ved E = h * c/lambda

Derefter beregnede jeg fotonenergi pr. cm^2 pr. sekund og derefter fotonenergi på 4,0 cm^2 pr. sekund og til slut fotonenergi på 4,0 cm^2 på 30 min


Brugbart svar (0)

Svar #6
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

3a)

Der beregnede jeg den elektriske effekt ved brug af formlen for effekt omskrevet med Ohms lov til:

P = U^2 / R

og fik ca. 1,8*10^2 W

3b)

fik 1,3 Megaohm

startede ud med at kunne konkludere at det var den samme strøm der gik igennem resistorerne, da det var seriekobling, og derved kunne jeg opstille to udtryk på formen I = U/R.

U_R kunne udregnes ves U_ind - U_ud altså 60*10^3 - 750

De to udtryk kunne så opstilles og sættes lig hinanden:

I = U_ud / R_ud      og I = U_R / R

U_ud / R_ud = U_R / R

Herefter isolerede jeg R_ud og beregnede


Brugbart svar (0)

Svar #7
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

okaayy så lang så godt

4a)

Beregnede det ved p =F/A til 2,48*10^3 Pa

4b)

Var i tvivl her og tror pætn meget den er forkert, men beregnede den resulterende kraft F = m * a

og aflæste kontaktiden ved 2,0 kPa til 10,3 ms og beregnede derefter accelerationen

Har lige set jeg kom til at skrive 19,3 i min udregning så ohh well.... har regnet pænt forkert hahah

men med min forkerte udregning fik jeg 3,4*10^-4 N og med min rigtige udregning fik jeg 0,64 N

Så anyways forkert opgave, men vil gerne vide hvordan jeg kunne lave den rigtigt, hvis du har evt har lavet på en rigtigt måde:)


Svar #8
21. maj 2020 af physique

Ja meget af det samme som jeg har fået, men ikke i 2a??? og 4b er jeg rimelig sikker på at vi skulle have brugt impulssætningen nedern har lavet 2 af opgaverne helt forkert og en halvt. men i 5a fik jeg 100Hz 5b fik jeg 0.0025m/s (forkert) 6a 0.25m/s 6b 9.23N 7a 2.9*10^8 Bq 7b 3.0 *10^-6Gy og til sidst 7c 16b nGy. Hvad siger du til det??


Brugbart svar (0)

Svar #9
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

hmmm hvad har du fået i 2a så? og hvordan har du lavet den? 

og hvad for to tænker du er helt forkerte og hvilken en er halvt forkert??


Brugbart svar (0)

Svar #10
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

fik det samme i 5a. I 5b fandt jeg arealet under halvdelen af en bølge, så fik ca. 7,5*10^-5 m/s

fik det samme i 6a, 6b, 7a udover jeg fuckede op ved at have skrevet 2,9*10^2 i mit endelige resultat wuhu.., 7b og 16b, udover svaret var i mSv, da gammakonstanten var givet ved mSv


Brugbart svar (0)

Svar #11
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

nej vent, har skrevet 2,9*10^2 MBq i 7a, så tænker ikke den er forkert


Svar #12
21. maj 2020 af physique

jeg havde mistforstået 1b og lavetlidt af det samme som du havde, og jeg har lavet 4b forkert og så 5b har jeg halvt rigtigt. I 5b skal man finde a(t)=0 i grafen, altså et maksimum i v(t) funktionen, finde sinusfunktionens ligning, intigrere den og indsætte den t værdi i den nye funktion v(t) for at finde maksimums v. her fandt jeg maksimum forkert. Er det ikke Gy istedet for Sv i 7c?


Brugbart svar (0)

Svar #13
21. maj 2020 af jamenhalløjsa

ah okay, men tænker det jeg har gjort vel også er det rigtige, altså det med at finde arealet under fuktionen fra under en bugetop til a(t)=0

Nej tænker det er mSv, for ellers passer det ikke med enhederne når gammafaktorens enhed består af mSv

Ellers skulle man have ganget de Sv med et eller andet så det blev Gy eller something


Svar #14
21. maj 2020 af physique

sikkert fml


Skriv et svar til: Andre der har været til fysik A eksamen i dag?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.