Fysik

Temperatur og opvarmning

26. maj 2020 af cami328f - Niveau: C-niveau

Hey

Jeg sidder med denne opgave som også er slået op på studieportalen før men forstår den ikke helt da jeg har er kommet frem til en anden formel :/ håber nogle kan hjælpe mig!

en isklump (0 grader C) med massen 175g tilgøres energien 75kJ, hvorved den smelter, og smeltevandet opvarmes. Beregn smeltevandets sluttemperatur. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2020 af peter lind

energi = masse*issmeltevarme+masse*varmefylde*temperaturstigning


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. maj 2020 af mathon

Gør dig følgende klart:

         Den tilførte energi
         medgår til:
                                            smeltning             \small \xrightarrow[]{\textup{efterfulgt af}}          opvarmning af smeltevand

                                    \small m\cdot L_{\textup{smeltevarme}}         \small \xrightarrow[]{\textup{efterfulgt af}}             \small m\cdot c_{\textup{vand}}\cdot T_{\textup{slut}}

         dvs
         
         Energiligningen: 
                                     \small m\cdot L_{\textup{smeltevarme}}  +  \small m\cdot c_{\textup{vand}}\cdot T_{\textup{slut}}  =   \small E_{\textup{tilf\o rt}}

                                     \small \begin{array}{llll}& T_{\textup{slut}}=\frac{E_{\textup{tilf\o rt}}- m\cdot L_{\textup{smeltevarme}}}{m\cdot c_{\textup{vand}}}\\\\& T_{\textup{slut}}=\frac{\left (75\;kJ \right )- (0.175\;kg)\cdot \left ( 334\;\frac{kJ}{kg} \right )}{(0.175\;kg)\cdot \left ( 4.186\;\frac{kJ}{kg\cdot C} \right )}=22.6\degree C \end{array}


Skriv et svar til: Temperatur og opvarmning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.