Matematik

Funktioner, hvordan skal det forklares?

03. juni 2020 af TingtokTea - Niveau: B-niveau

Jeg står og er ved at færdiggøre mit arbejde inden eksamen. Men jeg aner ikke hvordan dette spørgsmål skal forklares, kan en være behjælpelig? 

Vedhæftet fil: Matstuff.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. juni 2020 af peter lind

Læs dog i din bog. Der står tydligere end jeg kan forklare det. Hvis der er noget i bogen du ikke forstår kan du vende tilbage med en nrmere forklaring på hvad du ikke forstår


Svar #2
03. juni 2020 af TingtokTea

#1

Jeg er faktisk så lost, at jeg ikke aner om det er under differentialregning eller hvor? :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2020 af peter lind

Du kan slå op på de enkelte funktioner. Din formelsamling kan også hjælpe dig


Svar #4
04. juni 2020 af TingtokTea

#3

Det første er Eulers tal opløftet i X, men hvordan kan dette bruges og forklares? Er det brugt indenfor differentialregning eller logaritmer?


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. juni 2020 af BoHTX

Du har sikkert stødt på alle tre funktioner under emnet 'differentialregning'.  I din HF-formelsamling på s.15-17 finder du bl.a. de ting der efterspørges.


Svar #6
04. juni 2020 af TingtokTea

#5 

Men er det smarte ikke bare at e^x = f'(e^x) altså, at hvis e^x er 5, så vil hældningen på tangent linjen også være 5? Er der mere til det?


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. juni 2020 af BoHTX

...Hvad snakker du om? Hvilket emne ligger det spørgsmål du har vedhæftet i #1. Har din lærer ikke skrevet en overskrift til den?


Svar #8
04. juni 2020 af TingtokTea

#7

Det jeg siger/spørger om er, at 

f(x)=e^x vil være f'(x)=e^x. Er det ikke den eneste karakteristiske egenskab ved e^x?

Og nej, min lærer har ikke fortalt os i hvilken sammenhæng. Men jeg antager, at det er differential. 


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. juni 2020 af BoHTX

Funktionen har også andre egenskaber. Se i formelsamlingen på s. 16-17


Svar #10
04. juni 2020 af TingtokTea

#9 

Du henviser til formlerne, men måske jeg ikke helt forstår dem. Kan du da nævne nogle andre egenskaber? Vil være meget taknemlig!


Brugbart svar (0)

Svar #11
04. juni 2020 af BoHTX

Men hvad er det du ikke forstår? Hvis jeg (eller en anden) f.eks. skrev at for en eksponentiel funktion f, gælder der at Dm( f ) = R og Vm( f ) = R, forstår du så hvad jeg mener?


Skriv et svar til: Funktioner, hvordan skal det forklares?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.