Matematik

SRO Samtale (Matematiks fejlberegning?

16. juni 2020 af Elninoo - Niveau: B-niveau

Hej folkens - det fordi jeg har fortaget mig en hypotese test i min SRO. 
Min h0= Andelen af aldersgruppen 0-25 år vokser ikke
H1= Andelen af aldersgruppen vokser

Mit signifikantsniveau er på 0.05 
Men jeg har fået P værdien til 0.17 

Jeg har skrevet i afleveringen at hermed kan jeg forkaste H1, men er det ikke omvendt, eftersom P værdien er > signifikantsniveauet? 

En eller anden pls hjælp: Skal op og forsvare den i morgen, så vil gerne fortælle dem jeg selv har spottet fejlen 


Svar #1
16. juni 2020 af Elninoo

b


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2020 af AMelev

To ting: Din nulhypotese skal være:
H0: Andelen af aldersgruppen 0-25 år er uændret (det du har stående kan du ikke teste med de gængse tests)
Alternativ hypotese H1: Andelen af aldersgruppen 0-25 år er vokset (det forudsætter, at du har viden/klar formodning om, at den ikke er vokset)

Det er H0, du skal acceptere/forkaste på bagrund af testets P-værdi - ikke H1.
Er det et binomialfordelingstest, du har lavet med b(n,p) og bestemt P(X ≥ j) til 0.17, så er resultatet ikke kritisk for H0, da P > signinfikansniveauet, og du accepterer derfor, at andelen er uændret (og dermed altså ikke steget).

Den alternative hypotese er kun interessant i forhold til, at den fastlægger testet med kun høje stikprøveresultater som kritiske for H0 (altså højresidet test).
At en acccept af H0 så får som konsekvens, at H1 ikke kan accepteres, er bare en naturlig følge.

Hjalp det? Ellers må du lige lægge dine data og beregninger op.


Svar #3
16. juni 2020 af Elninoo

Undskyld mit sene svar. har vedhæftet mine beregninger.. 

Vil du se grafen eller hvorledes? 


Svar #4
16. juni 2020 af Elninoo

Det her var mine hypoteser bare endnu engang 


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. juni 2020 af AMelev

OK! Jeg kan ikke gennemskue, hvilken test, du har brugt (og på hvad), men det plejer at være sådan, at det er H0, man tester. Du skriver "Hvis min hypotese er korrekt, ...."
For det første hvilken af de to hypoteser?
For det andet er det misvisende sprog. En hypotese kan hverken være korrekt eller det modsatte. Man kan acceptere eller forkaste på baggrund af sandsynligheden for at fåde givne resultater, hvis hypotesen holder, men der vil altis være en risiko for, at man accepterer en forkert hypotese eller forkaster en sand hypotese.
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig mere konkret.


Svar #6
16. juni 2020 af Elninoo

Ja okay - takker. :D 

Jeg prøver nok et eller andet i morgen. 


Skriv et svar til: SRO Samtale (Matematiks fejlberegning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.