Kemi

Hvordan fungerer titreringen helt præcist i dette eksempel i det her tilfælde?

08. juli kl. 15:54 af Tippi123 - Niveau: C-niveau

Hej SP.

Jeg er i gang med at få styr på titering og har derfor skrevet noget om det. Men i mit eksempel på en titeringsanalyse, så har der været nogle "huller", jeg ikke har kunne forstå.

_______________________________________________________________________________________

Eksmeplet på en titeringsanalyse - opløsning af natriumchlorid (Na+Cl-), hvor man gerne vil finde den ukendte koncentration af chlorid (Cl-)

1) Man bruger en pipette til at overføre 5 mL af opløsningen af natriumchlorid i en anden koble.

2) Den første koble, der indeholder opløsningen af natriumchlorid, får tilført 1,01 M sølv(1)nitrat (Ag+NO-3), der er titratoren, gennem en burette.

3) Følgende ioner i ionforbindelserne i opløsningen har blandet sig sammen: Ag+(aq), NO-3(aq), Na+(aq), Cl-(aq)

4) Der forløber sig en titeringsreaktion, hvor sølv(1)ionerne (Ag+) og chloriderne (Cl-) reagerer med hinanden: Ag^{+}(aq)+Cl^{-}(aq)\rightarrow Ag^{+}Cl^{-}(s)

5) Sølvchlorid (Ag+Cl-) bliver dannet, da der forekommer en fældningsreaktion, idet sølv(1)ionerne og chlorierne danner et iongitter og tilsammen udgør et tungtopløseligt ionforbindelse.

6) Sølv(1)chloriden vil nu befinde sig i bundfaldet.

7) Tilskuerionerne, nitrat (NO-3)og natriumion (Na+), bliver tilbage i opløsningen og danner derfor ikke et iongitter, fordi de ikke kan formå dannelsen af et tungtopløseligt ionforbindelse, og bliver derfor til ionforbindelsen, natriumnitrat (Na+NO-3): Na^{+}(aq)+NO^{-}_3(aq)\rightarrow Na^{+}NO^{-}_3(aq)

8) Natriumnitraten vil befinde sig over bundfaldet, som sølv(1)chloriden udgør.

9) Man stopper titreringen af titratoren, sølv(1)nitrat, gennem buretten, når man er nået til titreringsreaktionens ækvivalenspunkt.

10) De 5 mL natriumchlorid i den anden koble får indført 5 dråber af 0,1 M indikator, der i dette tilfælde er ionforbindelsen, kaliumchromat (K+2CrO-4).

_______________________________________________________________________________________

Mine spørgsmål er så:

1) Hvad skal man bruge indikatoren til i den anden koble?

2) Hvorfor skal man stoppe titeringen ved det ækvivalente punkt?

Jeg ved, at man skal bruge følgende formel for at finde den ukendte koncentration af et stof i en titeringsanalyse, der i dette tilfælde er chlorid: c_{stof}=\frac{c_{titrator}*V_{titrator}}{V_{stof}}

3) Hvordan bruger jeg formlen i overstående eksempel?

Tak på Forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. juli kl. 16:26 af mathon

\small \small \small \begin{array}{lllll} 2\,Ag^+\,_{\textit{(aq)}}\;+\;Cr{O_4}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;\rightleftharpoons \; \overset{\textup{i beskeden m\ae ngde}}{\overbrace{\underset{gult}{\underbrace{Ag_2CrO_4}}}}\,_{\textit{(s)}}\quad (\textup{lettere opl\o seligt end }AgCl)\\\\ \textup{N\aa r koncentrationen af }Ag^+ \textup{ formindskes meget som f\o lge af bundfaldsdannelsen af }AgCl,\\ \textup{forskydes ovenst\aa ende ligev\ae gt mod venstre under opl\o sning af }Ag_2CrO_4\,_{\textit{(s)}}\textup{, hvorfor}\\ \textup{den gule farve forsvinder helt ved \ae kvivalenspunktet.}\\\\ \textup{....}\\ \textup{1) \textit{Hvad skal man bruge indikatoren til i den anden koble?}}\\\\ \textup{Netop n\aa r den sidste gule farve er forsvundet, er \ae kvivalenspunktet n\aa et.} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #2
09. juli kl. 09:23 af mathon

\small \small \begin{array}{lllll} &c_{NaCl}=\frac{V_{AgNO_3}}{V_{NaCl}}\cdot c_{AgNO_3}\\ \textup{eller:}\\&c_{Cl^-}=\frac{V_{Ag^+}}{V_{Cl^-}}\cdot c_{Ag^+} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juli kl. 05:56 af Jesperostergaard (Slettet)

\small \small \begin{array}{lllll} &c_{NaCl}=\frac{V_{AgNO_3}}{V_{NaCl}}\cdot c_{AgNO_3}\ \ textup{or}\\&c_{Cl^ -} =\frac{V_{Ag^+}}{V_{Cl^ -}} \cdot c_{Ag^+} \end{array}

Mange tak

Skriv et svar til: Hvordan fungerer titreringen helt præcist i dette eksempel i det her tilfælde?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.