Generelt

Problemer med kørsel

04. august 2020 af Marina7
Hej

Jeg er ny bilist (fik kørekortet Igår, yay) og har igennem den sidste del af mit forløb kørt fantastisk godt. Jeg bestod i øvrigt også første gang (både teori og køre). Men nu oplever jeg kæmpe problemer når jeg kører min fars bil. Fx går jeg i stå HELE tiden hvilket aldrig skete i min kørelærers bil. Det har virkelig svækket min selvtillid og mindsket min lyst til at køre.. jeg vil bare høre hvis andre har oplevet noget lignende og om det måske bare skyldes at jeg skal vænne mig til at køre i en anden bil? Og jeg mener virkelig at den går i stå HVER gang jeg holder og skal til at sætte i gang... er det noget der går over med tiden..? Hvad skal jeg gøre?

Brugbart svar (1)

Svar #1
04. august 2020 af OliverHviid

Husker at du at trykke på speederen før du løfter koblingen? Altså give den 1500-2000 omdrejninger og så finde koblingspunktet? Måske kunne det være det?


Svar #2
04. august 2020 af Marina7

What? . Altså mener du at jeg skal trykke speeder samtidig med at jeg finder koblingspunktet? Det har jeg i hvertfald aldrig gjort... mange tak for svar:)

Brugbart svar (0)

Svar #3
04. august 2020 af peter lind

Hvis det ikke sker for din far må det jo være din kørestil. Hvis det sker efteret stop vil jeg umiddelbart tro atdet er gearskiftet. Er du sikker påat du er gået ned i første gear? Det kan også være at du starter for hårdt


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. august 2020 af Mathias7878

Øvelse gør mester :-)

- - -

 

 


Svar #5
04. august 2020 af Marina7

Ja, jeg sætter altid i første gear og gør klar med koblingspunktet - præcis som min kørelærer har lært mig. Jeg har dog aldrig trykket på speederen i mens jeg finder koblingspunktet.. har bare aldrig oplevet noget lignende med min kørerlærers bil, lidt pudsigt.. mange tak for jeres svar:) - det håber jeg, du har ret i @mathias7878 :):)

Brugbart svar (1)

Svar #6
04. august 2020 af ringstedLC

Det er også den rigtige teknik, - på flad vej og intet eller let læs. Og her er der slet ingen grund til at gasse op før koblingspunktet. Men der kan være flere grunde til, at det går galt.

- Din fars kobling er måske mere slidt. Det kan gøre koblingspunktet "kortere". Det opdager bilens almindelige bruger først, når den bliver skiftet.

- Din fars bil kan være gearet lidt højere, så den for din højrefod virker lidt tungere.

Øv dig i at gøre det på et sted, hvor du ikke generer trafikken fx nede i hjørnet af stor P-plads eller i bunden af en villavej. Så kommer det nok før eller siden.


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. august 2020 af peter lind

Du får den åbenbart altid i gang igen. Læg mærke til hvad du gør forselligt i disse tilfælde


Svar #8
04. august 2020 af Marina7

Åh mange tak for alle jeres svar! Jeg tror, jeg vil prøve speeder+kobling metoden først:)

Brugbart svar (1)

Svar #9
05. august 2020 af Eksperimentalfysikeren

Når der er koblet ud og der ikke gives gas, kører motoren i tomgang. Den får så lidt brændstof, som der skal til, for at den kan holde sig i gang. Når den belastes ved at den kobles ind, vil den ikke kunne holde sig i gang. Derfor skal man give en lille smule gas, inden man kobler ind.

Din kørelærers bil har sikkert haft en lidt høj indstilling af tomgangen. Han burde have undervist dig i at give lidt gas først. Min kørelærers biler kunne godt komme i gang uden ekstra gas, men hun instruerede i, at man starter med lidt gas.


Skriv et svar til: Problemer med kørsel

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.