Matematik

Højder i 3kant

24. august 2020 af jsknjnsk - Niveau: 7. klasse
Hjælp folkens
Forstår ikke højder i en trekant
Min lærer siger det sommetider kan være udenfor trekanten. Men jeg ikke forstår.
Hvem kan hjælpe mig? Ikke højt niveau/beviser
Jeg skal tegne linje fra vinklerne til den side der passer - altså overfor
Men hvordan ved jeg den linjestykke jeg skriver ind ee 90 grader

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. august 2020 af peter lind

Det er rigtigt at højden ikke behøver at være i trekanten. Tegn et vandret linjestykke. tegn et skråt linjestyke med endepunkt i venstre ende af det første linjestykke og skråt opad til højre,

tegn et linjesykke med startpunkt fra højre endepunkt af den anden linje og som går skråt nedadtil til venstre til den rammer den anden linje. Højden fra det  øverste punkt falder uden for trekanten.

Et linjestykke på 90º i forhold til hvad ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
24. august 2020 af ringstedLC

Højder (3 stk.) i trekanter er linjestykker gennem vinklerne, der står vinkelret på den modstående side.

Hvis en vinkel i trekanten er stump (v > 90º) falder denne højdes fodpunkt udenfor trekanten.

Du skal bruge en tegnetrekant og lægge den ene katete langs siden i trekanten. Flyt så tegnetrekanten mens den stadig flugter siden, til den anden katete går igennem vinklen.

Vedhæftet fil:__0.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
24. august 2020 af AMelev

Højden går fra en vinkelspids vinkelret på den modstående side.

Vedhæftet fil:Udklip.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august 2020 af Capion1

# 0
Vil du konstruere højden ha fra A på a i ΔABC med passer og lineal:
Sæt passernålen i B og med |BA| i passeren slå en bue gennem A og udover trekanten.
Sæt dernæst passernålen i C og med |CA| i passeren slå en bue gennem A og udover trekanten.
Træk en ret linje gennem buernes skæringspunkt og A. Da vil linjen stå vinkelret på BC. 


Skriv et svar til: Højder i 3kant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.