Fysik

Uelastisk stød

25. august 2020 af FysikAaaa - Niveau: A-niveau

Kan det passe, at deres respektive hastiheder efter kollisionen er 0? har fået det til at give 0. 

Spørgsmål:

Kasse 1 og kasse 3 støder nu fuldstændingt uelastisk sammen. Hvad er deres respektive hastigheder efter kollisionen? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. august 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. august 2020 af peter lind

Hvad sker der med kasse 2. Den befinder sig jo mellem kasse 1 og kasse 3 ?

Kasse 3 har jo den største impuls så hvordan får du at den resulterende sluthastighed er 0


Svar #3
25. august 2020 af FysikAaaa

Tror det har med at gøre, at jeg er usikker på formlen 

v[1]^efter = (2*(m[1] + v[1]) + (m[2] + m[3])*v[1, 2])/(m[1] + m[2] + m[3])


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. august 2020 af peter lind

Det er forkert m1*v1 = m2*v2 + m3*v3


Svar #5
25. august 2020 af FysikAaaa

sådan her?


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. august 2020 af peter lind

Den samlede impuls er m1v1-m2v2 - m3v3 = p

Da det er et uelastisk stød fortsætter de efter stødet med samme fælles hastighed v

Impulsen efter stødet er så

(m1+m2+m3)v = p


Svar #7
25. august 2020 af FysikAaaa

Jeg tror der er sket en misforståelse. Jeg har allerede den samlede impuls den er (-14). Mit spørgsmål lyd på, at 

Kasse 2 og kasse 3 støder nu fuldstændigtt uelastisk sammen. Hvad er deres respektive hastigheder efter kollisionen? 

Så det er hastigheden jeg skal finde efter kollisionen 


Brugbart svar (0)

Svar #8
25. august 2020 af peter lind

Den samlede impuls kann ikke være -1/4 (hvad? gulerødder) Du må komme med en ordret beskrivelse af hele opgaven evt. som et billede


Svar #9
25. august 2020 af FysikAaaa

Impuls = -14 kg  m/S


Svar #10
25. august 2020 af FysikAaaa

Jeg efterspørger hjælp til denne opgave 


Brugbart svar (0)

Svar #11
25. august 2020 af peter lind

Det stemmer jo ikke med billedet. Har du sendt HELE opgaven og ikke andet end opgaven


Svar #12
25. august 2020 af FysikAaaa

Ja, jeg har sendt hele både opgaven og svar mulighederne.  Hvad stemmer ikke overens


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. august 2020 af peter lind

Der findes jo også en kasse 2.

Du oplyser først nu at dn sidste del er svarmuligheder. Det skulle du have fortalt mig med det samme


Svar #14
25. august 2020 af FysikAaaa

Spørgsmål lyder på at: " Kasse 2 og kasse 3 støder nu fuldstændigt uelastisk sammen. Hvad er deres respektive hastigheder efter kollisionen?" 

Jeg valgte den første svar mulighed. Er der usikker på om, jeg har beregnet korrekt..


Brugbart svar (0)

Svar #15
25. august 2020 af peter lind

Det er et fuldstændigt uelastisk stød, så de 2 kasser har samme sluthastighed


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. august 2020 af Eksperimentalfysikeren

Der er  i opgaven lagt op til to sammenstød. Spørgsmålet drejer sig om det første sammenstød, der sker mellem kasse 2 og kasse 3. Sluthastigheden for dette sammestør, v23 kan findes af

(m2 + m3)v23 =m2v2+m3v3.

Jeg formoder, der er et efterfølgende spørgsmål om det efterfølgende sammenstød med kasse 1.


Svar #17
25. august 2020 af FysikAaaa

Nej, der bliver ikke spurgte ind til sammenstød med kasse 1. Jeg har brugt forskellige formler, alle resultaterne har været ved siden af svar mulighederne. Har fået det til at give 0. Måske forstår jeg ikke formlen. 


Brugbart svar (0)

Svar #18
25. august 2020 af peter lind

Det er ellers meget simpelt. Hvis det er et fuldstændigt uelastisk stød er hasighederne for de to kasser ens.

Hvilken af svarmulighederne giver at begge hastigheder er ens ? Så kan du altid kontrollere efter om impulserne før og efter stødet er ens


Brugbart svar (0)

Svar #19
25. august 2020 af Eksperimentalfysikeren

Du har agivet, at du har fundet den samlede impuls til -14kg m/s. Det er for alle tre kasser, men det er kun kasse 2 og kasse 3, der indgår i sammenstødet. Derfor skal kasse 1 ikke regnes med, så de -14kg m/s er forkert. Hvis alle tre kasser stødte sammen, var det -14kg m/s, der skulle regnes med.

Da kasse 1 ikke er med i sammenstødet, skal du ignorere den helt. Den er der kun for at forvirre.


Svar #20
26. august 2020 af FysikAaaa

Det er korrekte for det er alle tre kassernes impuls, der bliver spurgte ind til.

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.