Matematik

Potens

26. august 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau
Hej. Jeg har skulle læse om potens men jeg fatter ikke så meget af det. Nu ved jeg ikke om filen bliver vedhæftet. Så jeg forsøger først og ser om filen bliver vedhæftet.

Svar #1
26. august 2020 af UCL (Slettet)

....

Svar #2

Jeg er ikke med på hvad det menes med at : grundlinje og højde er omvendt proportionale ? Vi kender kun selve arealet og grundlinjen, men ikke højden. Hvordan kan man komme frem til det.

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. august 2020 af mathon

Omvendt proportionale størrelsers produkt er konstant:

Højde \small h og grundlinje \small g i en trekant er omvendt proportionale, hvis arealet er konstant.

\small \begin{array}{lllll} \frac{1}{2}\cdot h\cdot g=T\\\\ h\cdot g=2T\textup{ som i \textbf{denne} opgave er konstant} \end{array}

Svar #4

Så højden er 2T?

Brugbart svar (0)

Svar #5
26. august 2020 af mathon

\small \begin{array}{lllll} \textup{S\aa \ h\o jden er }&h=\frac{2T}{g} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #6
26. august 2020 af ringstedLC

#4 Så højden er 2T?

Hverken h eller g er kendt eller kan beregnes. Men da:

\begin{align*} \frac{1}{2}\cdot h\cdot g &= T \\ h\cdot g &= 2T=2\cdot 20=40 \Rightarrow \left\{\begin{matrix} h=\frac{40}{g} \\ \\g=\frac{40}{h} \end{matrix}\right. \end{align*}

Se at når h gøres større, må g blive mindre. Det er omvendt proportionalitet.

Svar #7

Ja okay , så tror jeg bare ikke helt jeg forstår hvad T er . Arealet er 20 ikke ? Er T så nævnt som rumfanget ? Så når h er 40 så er g 20?

Brugbart svar (0)

Svar #8
26. august 2020 af ringstedLC

T er trekantens areal. En trekant har to dimensioner og derfor ikke noget rumfang.

Skriv et svar til: Potens

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.