Matematik

HJÆLP MATintro opgave

16. september 2020 af nana22 - Niveau: Universitet/Videregående

En funktion f : R −→ R defineres ved f(x) = ? ??? ??? 2(1 − x 2 ) (x − 1)(x − 3) x ∈ (−∞; 1) ∪ (3; ∞) 2x x ∈ [1, 3]

(a) Benyt Maple til at tegne et udsnit af grafen for f, der giver et retvisende og oplysende billede af funktionens overordnede opførsel

(b) Er f differentiabel i x = 1? Begrund dit svar uden brug af Maple.

har det virkligt svært at arbejde med maple hvis i kan vise mig hvordan vi skal indtaste opgaven i maple for at kune løse den tak.


Svar #1
16. september 2020 af nana22

her kommer et billed af selve opgaven


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. september 2020 af Anders521

#0                                                                                                                                                                       Mht (a):  Prøv at definere funktionen først og dernæst brug plot-funktionen                                                       1) f:=piecewise( x < 1 ∨ x > 3, 2·(1-x2)/((x-1)·(x-3), 1≤x≤3, 2x );                                                                           2) plot(f, discont);


Svar #3
16. september 2020 af nana22

den vil ikke benytte plot funktionen her 


Svar #4
16. september 2020 af nana22

hvordan er det jeg skriver tekst in i maple ?


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. september 2020 af Anders521

#4 Som du kan se fra Maples udskrift har du desværre defineret funktionen forkert. Du har bl.a. skrevet faktoren 1-x2 forkert - 2-tallet skal være en eksponent. Derudover skal hele nævneren nok være i parentes, dvs. (x-1)·(x-3) )


Svar #6
16. september 2020 af nana22

nu ser den rigigt ud, men hvordan kan jeg finde hele grafen frem ik kun snit af den, hvad skal jeg benytte 


Brugbart svar (0)

Svar #7
16. september 2020 af Anders521

#6 Du er kommet et skridt videre, men funktionen er stadig ikke defineret korrekt... Det er uvist, men formentligt skyldes fejlen også den overskydende parentes i tælleren. Du har skrevet  2·(1-x2)) . Fjern parentesen og se hvad der sker.


Svar #8
16. september 2020 af nana22

sådan nu ser den godt ud, vil sige mange tak for dit hjælp, vil du give mig nogle tips hvor jeg kan lære maple mere at kende det er første gang jeg arbejder med den of syns det er meget besværligt.

i spg b) skal jeg nu først differenter mit funktion og finde røderne af den eller skal jeg bruge grænse værdien?


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. september 2020 af Anders521

#8 For at differentiere funktionen, prøv at se i paletten til venstre. I en menu vil der være symbolet df/dx, eller kan du blot skrive diff(f,x), under forudsætningen du har defineret funktionen. Bemærk at du i b) bliver spurgt om f er differentiabel i x=1, dvs, findes f ' (1)? Når funktionen er differentieret, kan du definere det differentieret udtryk som f' og dernæst beregne f'(1). 

Tips til at lære Maple? Du har nok lagt mærke til at, du skal være omhyggeligt med hvad du skriver i Maple. Ellers går det let galt. Jeg plejede at finde søge på nettet, hvis der var noget jeg gerne ville lære om Maple. Der er masse af noter derude, med eksempler. Dem skrev jeg ind i Maple for at se om jeg kunne få samme resultat som der stod i noterne. Det er én måde at lære Maple. Det kan du prøve når du har tid.  


Skriv et svar til: HJÆLP MATintro opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.