Matematik

HJÆLP MATintro opgave hjælp

16. september 2020 af nana22 - Niveau: Universitet/Videregående

(iii) Betragt funktionen f(x) = x(ln(x + 1) − ln(x)), x > 0. a) Tegn grafen for 0 < x ≤ 100 og gæt p°a limx→∞ f(x) ud fra denne. b) Beregn i Maple f(10n ) for n = 1, . . . , 10 (brug f.eks. værdien 20 af Digits=antal decimaler). Gæt igen p°a limx→∞ f(x) ud fra disse tal. c) Bestem limx→∞ f(x) uden brug af Maple. Kommenter resultaterne fra a) og b).

jeg har det så svært at arbejde med maple hvis jeg kan få et screenshot om hvordan den er gemmengået i maple. jeg vedhæfter hermed billed af opgaven


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. september 2020 af Anders521

#0                                                                                                                                                                            Mht. a) Skriv Digits:= 20. Definér så f i Maple, og brug dernæst plot-funktionen; plot(0<x≤100,f).                        Mht. b) Prøv følge-funktionen, dvs. seq(f(10n), n=1..100)


Svar #2
16. september 2020 af nana22

super, er det så svar på a) ? hvordan kan jeg løse b)?


Svar #3
16. september 2020 af nana22

super hvordan er det så jeg tegner en graf  som blev spurgt  af det. Tegn grafen for 0 < x ≤ 100 

Brugbart svar (0)

Svar #4
16. september 2020 af Anders521

#2 Nej, du bliver bedt om tegne grafen for f. I dit billede er der ikke fremvist en figur af grafen. Det skyldes, at du ikke har defineret funktionen - du har glemt et lighedtegn. Skriv f:= og udlad restriktionen x>0. Kør hele inholdet i gennem - tryk på det skrå udråbstegn ! i menubæltet.                                                                             Mht. (b) se #1


Svar #5
16. september 2020 af nana22

jeg har trykket ! i menu feltet men stadigvæk ingen graf


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. september 2020 af Anders521

#5 Du har defineret funktionen forkert. Du har skrevet f:= x = x(ln(x-1)-ln(x)). Skriv hellere                                                                                                     f:= x(ln(x-1)-ln(x))                                                                                   Din følge er også forkert. Størrelsen n skal være en eksponent. Skriv hellere                                                                                                                     seq( f(10n),n=1..100 )


Svar #7
16. september 2020 af nana22

jeg kunne se havde en fejl i diffentionen, men stadigvæk for jeg ikke grafen frem


Svar #8
16. september 2020 af nana22

men skal den ikke være x(ln(x + 1), hvorfor skal jeg ændre i fortegnet, 

jeg har fået seq til at se sådan ud selvom jeg trykker på !

men alligvel får jeg ikke grafen 


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. september 2020 af Anders521

#7 Følgen er stadig forkert. Mht. grafen, prøv at skrive plot(f, x=0 ..100).


Svar #10
16. september 2020 af nana22

jeg håber du har tåldmodighed nåk til at hjælpe mig :) 


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. september 2020 af Anders521

#10 Prøv at skrive plot(f(x), x=0..100), eftersom Maple forventer en værdimængde.


Svar #12
16. september 2020 af nana22

yes nu lykkes det, 


Brugbart svar (0)

Svar #13
16. september 2020 af Anders521

#12 Ja, men en ret linje? Bemærk at der er sammenhæng ml. grafen for f, at bestemme limx→∞ f(x) og at udregne funktionsværdierne f(10n) for n = 1 ..100


Svar #14
16. september 2020 af nana22

nej det skal absolut ikke være et ret linje men tanken er skal jeg differentier så funktionen? derfra finde grænse værdien?


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. september 2020 af Anders521

#14 En omskrivning af funktionen vha. en logaritme-regneregl kan måske være en bedre ide på vej til at bestemme limx→∞f(x)


Skriv et svar til: HJÆLP MATintro opgave hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.