Fysik

ohm's og kirchhoffs lov

19. oktober kl. 14:28 af MEKAZINTSHEME - Niveau: 9. klasse
Hej Derude
Jeg har fysik forsøg i denne uge, men jeg har noget som jeg ikke helt forstår.
Mit spørgsmål er hvordan kan jeg bevise at Ohm's og kirchhoffs 1 og 2 lov er rigtige eller ej?
Mange tak for hjælp

Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober kl. 14:30 af BirgerBrosa

Du kan eftervise dem eksperimentelt.

Svar #2
19. oktober kl. 14:34 af MEKAZINTSHEME

Okay, men kan du lige give noget som eksempel?

Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober kl. 14:52 af BirgerBrosa

Ved du hvordan Ohm's lov og Kirchoff's love lyder?

Svar #4
19. oktober kl. 16:00 af MEKAZINTSHEME

Ja, det tror jeg.
Kirchhoff's 1 lov siger at den strøm der kommer til knudepinkt er lige med den strøm der løber ud fra kundepunkt.
Kirchhoff's 2 lov siger at summen af den spænding der bevæger sig i et kredsløb er lige med den samlende spændingsfald i kredsløb, dvs. det er nul.

Ohm's Lov
Siger at spænding stiger hvis modstand eller strøm stiger, desuden at strømmen er afhængigt af størelse af modstand, det betyder at hvis modstond er store så bliver strøm mindre.
Formel= V=I*R.

Det er hvad jeg ved så lang

Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober kl. 17:57 af BirgerBrosa

Du har ret i din forståelse af Kirchoffs strømlov, men spændingsloven er ikke helt rigtig.
Kirchoffs spændingslov siger, at summen af spændingsfaldene over komponenterne (modstande) i en lukket kreds er lig 0.
Din Ohms lov er ok.

Hvis du vil teste disse love, kan du blot tilkoble et batteri med et spændingsfald over nogle modstande i serieforbindelse. Her kan du måle spændingsfaldet over modstandene ved at koble et voltmeter i parallelforbindelse med hver enkelt modstand. Du kan også måle strømmen ved at koble et amperemeter i serieforbindelse med modstandene.
På den måde kan du se om teori og eksperiment giver det samme.

Skriv et svar til: ohm's og kirchhoffs lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.