Fysik

spørgsmål om bæredygtig produktion

21. oktober 2020 af EliasRefsgaard - Niveau: 9. klasse

hey jeg har mange spørgsmål som jeg ikke kan finde svar på og så har der været nogen som jeg godt kan finde svar på men som ikke kunne forstå hvad der stod så håber at i kan hjælpe. :)

13. i naturen er det ofte en bestemt vækstfaktor der er i minimum. Hvilken og hvordan kan man afhjælpe det?:
14. hvorfor kaldes nogle af næringsstofferne markronæringsstoffer?:
15. vad er det for næringsstoffer:
16. hvilken andre næringsstoffer skal planter have: kvælstof, fosfor og kalium
17. hvad kaldes de og hvorfor:
18. hvordan optages planterne de forskellige næringsstoffer:
19. det er ikke alle næringsstoffer der er på ion-form hvordan optages de i planten:
20. se på det periodiske system lav et skema i hæftet til positive og negative ioner og skriv hvilken ion nitrogen, fosfor, kalium, magnesium, calcium, svovl, natrium, chlor, kobber, jern, mangan, zink, bor og molybdæn daner:
21. i jordvandet er de negativ ladede ioner lettilgængelige for planterne nitrat- og fosfat-ioner er negative hvilke af næringsstoffer får planterne gennem disse ioner:
22. hvad er ler opbygget af:
23. hvorfor fastholder ler partiklerne f.eks. ammonium-ioner og kalium-ioner:
24. hvad sker der med de nitrat-ioner der ikke optages af planterne:
25. hvad betyder det for grundvandet:
28. planter kan ikke optages ammoniak men NH4+ (ammonium-ioner) skriv den kemiske reaktion:
29. ammonium-ioner kan omdannes til nitrat som planterne så kan optages. Forklar med dine egne ord hvordan det foregår. Brug gerne den kemiske reaktionsligning:
30. hvad er forskellen på nitrit og nitrat:
31. betyder det noget for miljøet om det er nitrit eller nitrat der siver ned i jorden:
32. hvilken syre bruger man til fremstilling af kunstgødning:  


Skriv et svar til: spørgsmål om bæredygtig produktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.