Fysik

Definition af fysik begreber?!!

23. oktober 2020 af Ukendtpige - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg skal op til NV eksamen nu her om 3 dage, og der er nogle ting, som jeg ikke rigtigt kan få afklaret på nettet. Jeg har valgt et forsøg, hvor vi skullle undersøge forskellige apparater og beregne Eterm, Etilført, Nyttevirkning osv. Ved hjælp af deres formler. Dog har jeg et problem. Jeg er en smule urolig for, om min lærer kommer til at spørge mig om definitionen af disse begreber, altså Eterm og Etilført. Hvad er det helt præcis man udregner, når man regner Eterm og Etilført ud?:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2020 af ringstedLC

"E" er symbolet for energi, der måles i J (Joule). "Eterm" er termisk energi. Du husker, at en masses temperatur, fx 1 liter vand ved 5ºC, er et udtryk for dens energi. Hvis vandet skal opvarmes, så det koger, skal der tilføres energi Etilført til det.

Den tilførte energi kan komme fra en elkedel, der omdanner elektrisk energi fra stikkontakten til varme, der så overføres til vandet. Når energi omdannes fra en form til en anden, er der et tab. Der skal derfor tilføres mere elektrisk energi til elkedlen end der kræves for at opvarme vandet fra 5 - 100ºC med termisk energi. Dette tab udtrykkes ved nyttevirkningen og ofte i % (< 100%).

\begin{align*} \text{Nyttevirkning}_\% &= \frac{E_{\,term.}\cdot 100}{E_{\,tilf\o rt}}\% \\ &= \frac{E_{\,term.}\cdot 100}{P\cdot t}\% \end{align*}

hvor P er den elektriske effekt målt i W (Watt) og t er tid målt i sek.


Skriv et svar til: Definition af fysik begreber?!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.