Matematik

Kan denne opgave løses? differentialeregning/optimering

28. oktober 2020 af matiashaabet - Niveau: B-niveau

Jeg har fået denne opgave stillet. Jeg har spurgt nogle af mine matematik-kloge bekendtskaber og vi er alle kommet frem til den samme konklusion: Så længe der ikke er krav til volumen kan dåsen laves uendeligt lille og der kan dermed ikke findes mål.

Er der nogen her der kan modbevise det og løse opgaven?

Vedhæftet fil: 3.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

Læg mærke til, at der står "DEL 3" øverst til venstre. Den oplysning, der mangler, står sikkert i del 1 eller del 2.

Prøv at vedhæfte de to manglende dele.


Svar #2
28. oktober 2020 af matiashaabet

her er del 1

Vedhæftet fil:1.png

Svar #3
28. oktober 2020 af matiashaabet

og del 2

Vedhæftet fil:2.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
28. oktober 2020 af ringstedLC

Start med antagelsen: Volumet = 0.33 l og løs så opgaven.


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. oktober 2020 af Eksperimentalfysikeren

I første del omtales en dåse og i anden del en flaske. Derfor er det rimeligt at antage, at det er dåsen, der skal erstattes af den nye dåse, hvilket vil sige, at den nye dåse skal have samme rumfang som den gamle.

Det er lidt drilsk, at der optræder en flaske med et andet rumfang i del 2, men det er nok for at forvirre.

Der står ikke helt klart, at der er dåsen fra del 1, der skal erstattes af dåsen i del tre, men beskrivelsen i del 2 tyder på, at den beskrevne flaske er et nyt design.

Du kan evt. regne opgaven for et ukendt rumfang V og så se, hvad resultatet bliver, for hvert af de to mulige rumfang.


Skriv et svar til: Kan denne opgave løses? differentialeregning/optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.