Matematik
VIGTIGT funktioner og differentialligninger - hvad gør jeg forkert?
Hej. Jeg skal løse denne opgave (opgavebeskrivelsen er vedhæftet), og jeg skal til at løse den i Ti-Nspire, men hvad gør jeg forkert?
Svar #1
02. november 2020 af lektiehjælp33 (Slettet)
Dette er hvad jeg indtaster i Nspire, og det giver mig stadig ikke længden:
Svar #2
02. november 2020 af OliverHviid
Du skal jo først definere din funktion; TI-Nspire ved ikke hvad "(f'(x))2" er hvis du ikke førhen har defineret det.
Du kan definere din funktion ved at skrive "f(x):=xxx" hvor xxx er din funktion.
Svar #3
02. november 2020 af lektiehjælp33 (Slettet)
Jamen, når jeg skriver f(x):=√x (som er min funktion, så får jeg samme resultat
Svar #4
02. november 2020 af OliverHviid
Det er sikket fordi du ikke har defineret den afledte funktion. For ikke at skabe forvirring, så kunne du f.eks. kalde den afledte, dvs. f'(x)=1/(2√x) for fm(x). Prøv derfor at skrive fm(x):=1/(2√x) og indsæt så fm(x) i stedet for f(x) i dit udtryk. (man skal jo netop bruge den afledte funktion i formlen)
Svar #5
02. november 2020 af AMelev
Opgave

Hvorfor bruger du formatet "Sidestørrelse til håndholdt" i stedet for "Sidestørrelse til computer" eller "Publish View" - arbejder du ikke på computer?
Der er en del, du skal vænne dig til med Nspire (og andre CAS-værktøjer)
1) Definer (med :=) alt det, Nspire skal vide/genkende. Det gælder funktioner, konstanters værdier og størrelser du skal regne videre med.
2) Nspire forstår ikke f '. Kald den df eller fm eller andet.
Skriv f ' (x) = df(x) som alm. tekst og definer så df(x):=... ved brug af skabelonen for differentialkvotient.
Eks.

Skriv et svar til: VIGTIGT funktioner og differentialligninger - hvad gør jeg forkert?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.