Matematik

Find parameterfremstilling og ligning af parrellelogram

05. november 2020 af physique - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP.

I denne opgave skal jeg finde en parameterfremstilling for et parrellelogram ud fra fire punkter. Jeg har fundet to retningsvektorer og et startpunkt som jeg har lavet en parameterfremstilling ud fra, men er ikke sikker på om jeg har gjort det rigtigt. Selvom opgaven ikke spørg om dets ligning synes jeg det ville være fedt at kunne finde den og plotte den i maple, er dog helt blank om hvordan den skal findes (og plottes).

Nogen der kan hjælpe eller har nogle råd?

Vedhæftet fil: hj.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Når du har de to retningsvektorer, kan du finde planens normalvektor som krydsproduktet af de to vektorer. Koordinaterne til normalvektoren kan bruges som koefficienter til x, y og z i ligningen. Tilbage er så at finde konstantleddet. Det gøres ved at indsætte koordinaterne til et af de punkter, der er i plannen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. november 2020 af AMelev

Planens parameterfremstilling er \begin{pmatrix} x\\ y\\ z \end{pmatrix}=t\cdot \begin{pmatrix} a_1\\ b_1\\ c_1 \end{pmatrix}+s\cdot \begin{pmatrix} a_2\\ b_2\\ c_2 \end{pmatrix}, hvor
 \vec r_1 = \begin{pmatrix} a_1\\ b_1\\ c_1 \end{pmatrix} og \vec r_2= \begin{pmatrix} a_2\\ b_2\\ c_2 \end{pmatrix} er de udspændende vektorer. og t og s gennemløber de reelle tal.


Skriv et svar til: Find parameterfremstilling og ligning af parrellelogram

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.