Fysik

Bestemmelse af grundstof på baggrund absorptionsspetrum

08. november 2020 af Tippi123 - Niveau: B-niveau

Hej SP

Jeg har en opgave, hvor spørgsmålet gerne vil have, at jeg på baggrund af en række absorpotionsspetre skal bestemme, hvilke grundstoffer de tilhører. Hvordan gør man det? Skal jeg bruge en bestemt formel, for jeg skal ved brug af en lineal bestemme bølgelængden.

Tak på forhånd


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. november 2020 af peter lind

Du skal bruge en tabel over spektralspektre fra forskellige grundstoffer


Svar #2
08. november 2020 af Tippi123

Er der nogen, som har et link til sådan en tabel?


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. november 2020 af peter lind

Du burde have den i forvejen når du får sådan en opgave. Har du ikke en formel og tabelsamling ?

Ellers kender jeg kun en du kan få gratis på internettet "handbook of chemistry and physics" men den er nok rigelig stor for dig


Svar #4
09. november 2020 af Tippi123

Sådan en tabel har vi ikke fået udleveret. De eneste formler vi indtil videre er kommet ind på i forløbet omkring kvante- og partikkelfysik er:

1) energiligningen: E_{foton}=h*f

2) en omkrivning af energiligningen: E_{foton}=\frac{_{1240 nm*eV}^{}}{\lambda }

3) atomenergien for hydrogen, når elektronen befinder sig i den n'te skal: E_n=\frac{_{h*R*c}}{n^2}=\frac{_{13,6 eV}}{n^2}

4) Rydbergformlen: \lambda =\frac{_{1}}{R}*(\frac{_{n^2*m^2}}{n^2-m^2})


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. november 2020 af peter lind

Det er for brintspektet og ikke andre. Du skriver i #0 at det er for forskellie grundstoffer. Du kan da godt ud fra dette finde hvilket spektre der er fra brint men ikke andre


Skriv et svar til: Bestemmelse af grundstof på baggrund absorptionsspetrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.