Fysik

Hjælp til Fysik C haster !!!

14. november 2020 af flottelise - Niveau: C-niveau

Hej igen 

Jeg har et spørgsmål som driller mig en hel del og det er noget om exentricitet for en komet i forhold til en planet spørgsmålet lyder:

Hvor stor er exentriciteten for en komet i forhold til en planet?

Jeg håber virkelig at der er nogen som kan hjælpe mig og give mig et svar på dette spørgsmål.

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. november 2020 af Sveppalyf

Kometer plejer da vist at have meget elliptiske baner (stor exentricitet) mens planeter har næsten cirkulære baner (exentriciteten er nul for en cirkel).

Her kan du se nogle eksempler på exentriciteten for nogle forskellige objekter i solsystemet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Orbital_eccentricity#Examples

For eksempel er e=0,016 for Jordens bane og e=0,967 for Halleys komet.


Brugbart svar (1)

Svar #2
14. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Antagelsen i #1 er korrekt.


Svar #3
14. november 2020 af flottelise

Tusind tak for hjælpen begge to :)


Svar #4
14. november 2020 af flottelise

Så har jeg et andet spørgsmål fra min opgave som mig en hel del og er at  man skal se på betydende cifre heraf skal man begrunde det

Her er et billede af opgaven:

På forhånd tak


Svar #5
14. november 2020 af flottelise

#4

Så har jeg et andet spørgsmål fra min opgave som mig en hel del og er at man skal se på betydende cifre heraf skal man begrunde det

Her er et billede af opgaven:

På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #6
14. november 2020 af Sveppalyf

Hvad er det man skal beregne?


Svar #7
15. november 2020 af flottelise

Planetstiens rute dvs. afstanden som er 6,2 km 


Brugbart svar (1)

Svar #8
15. november 2020 af Sveppalyf

Kan du ikke uploade hele opgaven?


Svar #9
16. november 2020 af flottelise

jo øjeblik


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. november 2020 af Sveppalyf

Du har at de 6,20 km fra Christmas Møllers Plads til Den Blå Planet skal svare til afstanden mellem Solen og Neptun som er 30,06 AE. Dvs.:

6,20 km ~ 30,06 AE  <=>

1,00 km ~ 30,06/6,20 AE  <=>

1,00 km ~ 4,85 AE

Så 1 km på planetstien svarer til 4,85 AE ude i universet.

Så skal vi finde ud af hvor langt fra Christmas Møllers Plads modellen af Jorden skal ligge.

Jordens afstand fra Solen er (pr. definition) 1,00 AE. Denne afstand svarer på planetstien til

1,00 AE / 4,85 AE * 1,00 km = 0,206 km = 206 m

Så skal vi finde ud af hvor langt fra Christmas Møllers Plads modellen af Jupiter skal ligge.

Jupiters afstand fra Solen er 5,20 AE. Dette svarer på planetstien til

5,20 AE / 4,85 AE * 1,00 km = 1,07 km = 1,07 * 103 m

Det med betydende cifre:

Der er en regel der siger at når man ganger eller dividerer nogle tal med hinanden, så skal resultatet have samme antal betydende cifre som det af tallene som har færrest betydende cifre. Vi havde for eksempel længere oppe 30,06 (4 betydende cifre) som vi dividerede med 6,20 (3 betydende cifre). Resultatet skal derfor angives med 3 betydende cifre. Denne regel har jeg brugt hele vejen igennem, og det fører til at resultatet skal angives med 3 betydende cifre.


Svar #12
16. november 2020 af flottelise

Mange tak for hjælpen

Skriv et svar til: Hjælp til Fysik C haster !!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.