Fysik

Hastighed og tid

13. december 2020 af superhesten - Niveau: A-niveau

Hey, 

Jeg har følgende opgave, som jeg simpelthen ikke ved hvordan man løser. Mit umiddelbare bud vil være at man plotter hastigheden v som funktion af tiden t, men problemet er at jeg får en graf, som slet ikke kan beskrives som en eksponentiel, potens fordi der er en 0 værdi. 

Nogen klogehoveder som kan knække opgaven? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2020 af Capion1

Jeg vil foreslå, at du undlader at medtage det sidste punkt, hvor hastigheden er 0.
Der går systemet angiveligt i stå.
En god kurve vil kunne have forskriften:
v(t)=5,2577\cdot e^{-0,011t}    eller     v(t)=5,2577\cdot 0,989060^{t}


Svar #2
13. december 2020 af superhesten

Okay men hvis jeg fjerner det sidste punkt, hvordan kan jeg så regne mig frem til hvor mange den spinner til hastigeden er 0?


Brugbart svar (0)

Svar #3
13. december 2020 af Capion1

Iflg. forskriften, og dermed kurven, vil v(t) → 0 for t → \infty 
For v(t) = 0 må t aflæses som værdien i skemaet.
Hvis det sidste punkt medtages, får vi ikke nogen kurve, der tilpasser punkterne i skemaet særlig godt.


Svar #4
13. december 2020 af superhesten

Men det giver jo blot hvor langt tid det tager for spinneren at stoppe, altså at have en hastighed på 0. Der kan man jo ikke sige noget om antallet af omdrejninger. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. december 2020 af Capion1

Der må være noget opgavetekst, der ikke er kommet med. Der er vel tale om en eller anden form for rotation,
hvor vi skal kende en radius og en vinkelhastighed. Ud fra det foreliggende kan vi ikke beregne noget.


Svar #6
13. december 2020 af superhesten

Undskyld, det er mig der er ikke skarp nok. Jeg har vedhæftet alle de informationer vi får oplyst. 


Svar #7
13. december 2020 af superhesten

Eksempelvis er radius 4,2 cm, der er 3 sider på spinneren og sviningstiden er 0,13 s. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
13. december 2020 af ringstedLC


Svar #9
13. december 2020 af superhesten

Er der nogen der kan hjælpe mig?


Brugbart svar (0)

Svar #10
13. december 2020 af Capion1

Jeg vil tro, at vi skal beregne den samlede vejlængde, der er foretaget på 314 sek, hvor systemet går i stå.
Den samlede vejlængde finder vi som det bestemte integral, fra t = 0 til t = 314, af funktionen i # 1.
Omkredsen, af den der du nævner, er  2\pi·0,042 m
Dividér så den samlede vejlængde med denne omkreds. Det skulle give antallet af omdrejninger.
______________
Jeg kender ikke apparaturet, og beregningerne skal derfor tages med forbehold for urigtighed.


Svar #11
13. december 2020 af superhesten

Tak for det, det giver så meget mere mening


Brugbart svar (0)

Svar #12
13. december 2020 af ringstedLC

#7

Eksempelvis er radius 4,2 cm, der er 3 sider på spinneren og sviningstiden er 0,13 s. 

Du kan kun bruge "svingningstiden" til en eventuel opgave a).

b)

\begin{align*} v=\frac{s}{t}\Rightarrow t &= \frac{s}{v} \\ t_{sv., \;t_{0}} &= \frac{2\,\pi\,r\cdot 10^{-2}}{6.2}\;\left ( \frac{m}{m\cdot s^{-1}}=s \right )=0.04256\,\text{s} \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. december 2020 af Soeffi

#0.

b) Spinneren standser efter 314 sekunder. Du kan integrere farten numerisk med hensyn til tiden og finde ud af, hvor langt et punkt yderst på spinneren bevæger sig. Dette divideres med omkredsen for at få antal omdrejninger. 

Man kan bruge Geogebra til at lave en numerisk integration som vist...

Dvs. vejlængden er 460 m.

Vedhæftet fil:Untitled.png

Skriv et svar til: Hastighed og tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.