Tysk

Tysk Grammatisk spørgsmål

13. december 2020 af 10da - Niveau: 8. klasse

På ordbogen er eine "Buch" stående som "n" (das)

Men hvad så når det er "Bücher" i flertal? Hedder det så stadig das eller bliver det til Die eller andet?

Og hvis det bliver til "Die", som jeg har lidt på fornemmelsen at det vil, hvorfor er det så?

Og et andet spørgsmål: Hedder det altid "geworden" til sidst i førdatid?

Håber I kan give svar

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. december 2020 af OliverHviid

Det hedder "ein Buch" ikke "eine Buch".

I flertal i nominativ og akkusativ bliver den bestemte artikel "die". Derfor hedder det altså "die Bücher" i disse to kasus. I genitiv flertal bliver den bestemte artikel "der", og i dativ flertal bliver den "den". Du kan selv se det på skemaet her f.eks.: https://i.ytimg.com/vi/_lBdwu-nqJY/maxresdefault.jpg

Hvis "geworden" bruges passivt som et hjælpeverbum til en anden kort tillægsform bruges "worden".

f.eks.: "Die Mauer ist gebaut worden."


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. marts 2021 af skolehjælp111

Hej

Navneord i flertal vil ALTID blive til hunkøn (altså "die"). Derfor vil der skulle stå "die Bücher". 


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. marts 2021 af OliverHviid

#2 ???

Det er forkert. Navneordene skifter ikke køn i flertal. En bog, som jo er intetkøn på tysk, (dvs. "das Buch") vil altid være intetkøn. Ordet ændrer blot artikel i flertal, og som beskrevet i #1, så hedder det altså "die Bücher" i flertal nominativ og flertal akkusativ, men ordet skifter ikke køn!!


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. marts 2021 af skolehjælp111

#3

Undskyld du har ret! Jeg formulerede mig ikke lige så tydeligt som dig... Jeg er blot en 8. klasses elev:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. marts 2021 af OliverHviid

#4 Det er skam helt OK. Det er trods alt en naturlig ting at lave fejl, og det er en god måde at blive bedre på. Jeg ville blot gøre dig (og evt. andre der læser tråden senere hen) opmærksomme på fejlen da jeg har hørt den før, og også fordi det er en uheldig misforståelse der kan skabe problemer senere hen hvis man ikke er klar over forskellen.


Skriv et svar til: Tysk Grammatisk spørgsmål

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.