Fysik

Henfald pr. sekund

19. december 2020 af Planteelsker - Niveau: B-niveau

Hvordan finder jeg ud af hvor mange henfald der sker hvert skeund i en person lige efter indtagelsen af et stof. Jeg kender stoffets halveringstid, antal af stoffets atomer person har indtaget, og hvor mange gram personen har indtaget af stoffet. Jeg ved også, at stoffet beta- henfalder. Jeg tænker, at der må være en smart formel til at finde ud af det på, men jeg kan simpelt hen ikke finde den. 

Er der en der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. december 2020 af peter lind

du har at dN/dt = k*N hvor k = ln(½)/T½


Svar #2
19. december 2020 af Planteelsker

hvad står d for i formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. december 2020 af peter lind

dN/dt = N'    differentialkoefficienten af N og i dette tilfælde lig med antal henfald pr. tidsenhed


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. december 2020 af mathon

Husk at skelne mellem den biologiske halveringstid og den fysiske halveringstid.

                                             


Svar #5
19. december 2020 af Planteelsker

Jeg vidste ikke der var flere former for halveringstid. Jeg har hverken lært og biologisk eller fysisk halveringstid. Kun halveringstiden som man kan aflæse på et kernekort :((


Svar #6
19. december 2020 af Planteelsker

Og hvordan regner jeg differentialkoeficienten af N og t?


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. december 2020 af peter lind

Du skal ikke regne nogen tid ud. Du kender N og kan regne k ud. Deraf kan du regne differentialkoefficienten = antal henfald pr, sekund ud fra at den er k*N


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. december 2020 af mathon

          \small \begin{array}{lllll} \textbf{Begyndelsen-}\\ \textbf{aktiviteten:}&A_0=k\cdot N_0=\frac{\ln(2)}{T_{\frac{1}{2}}}\cdot N_0 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #9
25. december 2020 af Furrythanos

d er ét udtryk for delta(forskel).


Skriv et svar til: Henfald pr. sekund

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.