Matematik

Tegn en skitse af trekanten

22. december 2020 af sandrai - Niveau: B-niveau
Hej

Jeg har en opgave, der skal laves i hånden.

Når de skriver tegn en skitse, skal jeg vel beregne resten af siderne og vinklerne. Eller hvordan?

Og kan i hjælpe mig igang med opgaven, kan slet ikke lige se trekanten for mig :-)

Opgaven er vedhæftet

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. december 2020 af PeterValberg

Jeg indsætter lige dit vedhæftede billede, det gør det nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. december 2020 af PeterValberg

For at du bedre kan se trekanten for dig,
så prøv at indtaste de kendte oplysninger
på denne side < cossincalc.com >, så kan 
du få en idé om, hvordan trekanten skal se ud

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. december 2020 af ringstedLC

En skitse eller et rids er strengt taget bare, hvad du kan tegne på bagsiden af en serviet el. lign. Men den skal indeholde alle? de kendte oplysninger. Du kan så tilføje dine egne konklusioner.

Når der arbejdes på computeren, er det mest naturlige selvfølgelig at bruge sit sædvanelige tegneprogram.

Vedhæftet fil:_0.png

Svar #4
22. december 2020 af sandrai

Så det betyder at jeg bare skal tegne efter de oplysninger jeg for og ikke mere?

Svar #5
22. december 2020 af sandrai

#2
For at du bedre kan se trekanten for dig,
så prøv at indtaste de kendte oplysninger
på denne side , så kan 
du få en idé om, hvordan trekanten skal se ud


Men jeg skal bruge en side mere for at den virker?

Skal jeg bare indtaste h0 som en side længde?

Brugbart svar (1)

Svar #6
22. december 2020 af StoreNord

Nej. Højden hb=5 er ikke nødvendigvis en sidelængde; kun hvis trekanten er retvinklet. Du bestemmer selv, hvordan de ukendte vinkler og sider skal være.

Hvis du vil konstruere den på papir, skal du bruge lineal og vinkelmåler og gerne en tegnetrekant. Men så er det mere end skitse.
 


Svar #7
23. december 2020 af sandrai

#6
Nej. Højden hb=5 er ikke nødvendigvis en sidelængde; kun hvis trekanten er retvinklet. Du bestemmer selv, hvordan de ukendte vinkler og sider skal være.

Hvis du vil konstruere den på papir, skal du bruge lineal og vinkelmåler og gerne en tegnetrekant. Men så er det mere end skitse.





Så der er slet ikke nogle udregninger i denne opgave, bare for at være sikker

Brugbart svar (0)

Svar #8
24. december 2020 af ringstedLC

Ved figuren i #3 er der tænkt over, hvad opgavens oplysninger fortæller:

- Linjestykket AC = 12 ⇒ tegn/skitser det, samt punkterne A og C.

- Vinklen A = 30º ⇒ Vinklens ene ben må være AC, tegn/skitser det andet. I hånden kan du bruge at 30º = 90º/3. Ellers brug værktøjet "drej" og drej AC.

hb = 5. En højde (i en trekant) er afstanden mellem en vinkel og den modstående side. Den røde stiplede ligger i afstanden 5 fra AC. Vinklen er så vinkel B fordi den er nedfældet på b = AC.

Det eneste du så skal "regne ud", er hvor B skal afsættes, så alle oplysningerne passer sammen med tegningen/skitsen.

Alternativ:

\begin{align*} \sin \bigr(\angle v \bigr)=\frac{\text{modst.}}{\text{hyp.}} \Rightarrow \text{hyp.}&=\frac{\text{modst.}}{\sin \bigr(\angle v \bigr)} \\ \left | AB \right | &=\frac{h_{b}}{\sin \bigr(\angle A \bigr)}=r\end{align*}

Vedhæftet fil:_0.png

Skriv et svar til: Tegn en skitse af trekanten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.