Biologi

Hvordan har ændringer i cellers arvemateriale præget menneskers morfologi?

21. januar 2021 af freja9292 - Niveau: A-niveau

nogen der kan give mig nogle sider, hvor jeg kan besvare det her spørgsmål eller b.la hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2021 af AngelOneOne

Hej,

Der står lidt om morfologi her: Wikipedia

Generelt skal du se på det som, det jo er DNA (arvematerialet), der bestemmer form, struktur, farve, mønster, størrelse, og funktion, af/på alt der udgør en organisme (eller mere specifikt, indeholder koderne for dette). Så hvis arvematerialet ændrer sig, så en given struktur skifter f.eks. størrelse, så er den morfologiske ændring, den givne strukturs størrelsesændring. F.eks. har ændringer i arvemassen hos mennesket gjort, at knogler og muskler har ændret form, placering, og funktion, så vi er blevet i stand til at gå oprejst. Ændringer i arvemassen, har også gjort at vi f.eks. har modstående tommelfingre i en position på hånden, der gør det nemmere for os at gribe og holde fast om ting. Alle disse evolutionære ændringer, stammer alle fra ændringer i menneskets arvemasse (som vi som art, har haft evolutionære fordele af, for de fleste ændringers vedkommende).

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
21. januar 2021 af freja9292

altså jeg føler ikke rigtig der står noget som kan hjælpe mig


Skriv et svar til: Hvordan har ændringer i cellers arvemateriale præget menneskers morfologi?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.