Dansk

Er denne sætning korrekt?

06. februar 2021 af 1234vedikke - Niveau: C-niveau

Der er et opslag på et socialt medie, hvor de giver en kage væk og jeg skal tagge nogen i kommentarfeltet for at kunne deltage i koncurrecen. Kan jeg godt skrive:

"Jeg vil gerne dele denne fornøjelse med *indsæt navn* "

Eller lyder det forkert?


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. februar 2021 af Krollo (Slettet)

Det lyder grammatisk og forståelsesmæssigt korrekt, ville jeg mene.


Svar #2
06. februar 2021 af 1234vedikke

Tak for svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Svar #4
06. februar 2021 af 1234vedikke

#3 Hvilket ord skal jeg benytte istf., det er jo det ord man bruger, når man skal linke til en persons profil, jeg mener ikke der er et dansk ord for det eller er der - jeg har ihvertfald ikke set nogen bruge et andet udtryk? Oplys mig gerne.


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (3)

Svar #6
08. februar 2021 af Moderatoren

#4

Man forstår dig fint. Jeg kender ikke et dansk ord – tagge fungerer fint. Næsten alle kender det. At linke til en persons profil er også klart og tydeligt.


 


Brugbart svar (1)

Svar #7
08. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #8
08. februar 2021 af Moderatoren

Ok, så du må gerne skrive 'man', men alle os andre, som tagger og linker til hinandens profiler må ikke. 

Hvis du ikke kan lide lugten i bageriet ...


Brugbart svar (1)

Svar #9
08. februar 2021 af Stygotius

Dit sludder om "man" er uforståeligt og forvrøvlet..

Nej, -lugten i bageriet har du gjort kvælende og giftig.


Brugbart svar (2)

Svar #10
08. februar 2021 af Moderatoren

Ok, så siger vi det. På de sociale medier er det meget normalt at tagge hinanden, hvis man ønsker at nogen ser en sjov kattevideo. Og på de socialer medier har man en profil, så man fx kan fortælle alle andre, hvad man har fået til aftensmad eller hvornår man har været på toilettet. Det er der ikke noget danglish, krukket eller cafesmart over. Det må du bare lære at leve med. 

Tråden handler desuden om sætningen "Jeg vil gerne dele denne fornøjelse med *indsæt navn*". Trådstarter fik svar i #1. Det kan være, at du selv kan huske, hvor mange gange, at jeg har fortalt dig, at du ikke behøver skrive i tråde, hvor du ikke vil hjælpe? Nu har jeg glemt at slette dine indlæg.


Brugbart svar (5)

Svar #11
08. februar 2021 af spindeltrappe

Jeg er enig i, at din sætning giver mening. Krydser fingre for, at du og din ven vinder.

Mht. din senere kommentar er "at tagge" helt fin at bruge. Alternativt kan man bede folk om at nævne en person. Man kan også lege med andre ord - markér en person, udnævn en person ... kun fantasien sætter grænser, når man oversætter slangord. 

#7 Dit indlæg er ubehageligt at læse. En sådan attitude hører ikke hjemme på en hjemmeside, der henvender sig til unge mennesker og børn. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #13
08. februar 2021 af Moderatoren

Nej, det er den ikke. 

Stygotius er dit tag. Jeg tagger dig, når jeg linker til dig. Sådan skal det forstås. Sådan er vi nymodens cafesmarte, selvoptagede unge mennesker. 

Du er velkommen til at synes lige hvad du vil om det.

Goddag mand økseskaft


Brugbart svar (4)

Svar #14
09. februar 2021 af DrNielsen

Jeg tilslutter mig gruppen af personer der klart og tydeligt forstår meningen med oplægget samt de svar der er givet. 

Du har ret til at være utilfreds. Du har også ret til at mene at blandingen af dansk og engelsk er afskyelig. Du har også ret til at mene at majoriteten af brugerne herinde er uegnede i deres eget sprog. Slutteligt har du også ret til at fortælle mig hvor elendig jeg er til mit eget sprog og at det er utroligt at jeg nogensinde har fået en uddannelse. For med 10-15 år på bagen herinde ved jeg at det kommer til at ske når jeg er uenig med dig.

Det betyder ikke noget for mig. I hvert fald ikke mere. Men jeg ved ikke hvor mange opslag jeg har set gennem tiden der er blevet ødelagt af irrelevant snak. Der bliver spurgt til en konkret sætning. Der bliver svaret på om man kan bruge 'tagge nogen'. Hvad skal vi bruge det til? Hvilken relevans har det for det helt konkrete spørgsmål der bliver stillet? Et spørgsmål der i øvrigt ikke indeholder engelske ord.

At det her konsekvent skal være et tilbevendende problem er næsten ikke til at holde ud at se på. Det er simpelthen så invaliderende for trådstarterne at skulle høre den samme gamle sang igen og igen og igen.


Brugbart svar (0)

Svar #15
10. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #16
10. februar 2021 af Moderatoren

Heldigvis bruger langt de fleste danskere et hjemmestrikket danglish, så de kan forstå det. Så er det nok bare et spørgsmål om tid før det kommer med i DDO – der jo er mildest talt yderst liberal.

At du kan være invaliderende ved vi, fordi du har skræmt rigtig mange væk og der er modtaget mange klager over dig.

Du kan også se disse tråde:

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1699528
https://www.studieportalen.dk/Forums/Thread.aspx?id=1191330
https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1569153

Igen: Vi har prøvet i 5-6-7 år, at få dig til at være venlig overfor andre. Det har været forgæves. Derfor er vi begyndt at slette dine indlæg, som ikke har tilhensigt at hjælpe. 

Fokuser hellere på at gøre det, som du er god til.


Brugbart svar (0)

Svar #17
10. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (1)

Svar #18
10. februar 2021 af DrNielsen

Hehe - med de svar du har givet i #15 og #17 bekræfter du kun hvad jeg skrev i min første kommentar. Fuldstændig som forventet :-)

Nå, men slutteligt vil jeg tilkendegive at jeg synes det er en god løsning at fjerne irrelevante og nedladende svar. Det andet er ikke til at holde ud at se på :-)

God aften til jer alle :-)


Brugbart svar (0)

Svar #19
10. februar 2021 af Stygotius

Slettet

Brugbart svar (0)

Svar #20
11. februar 2021 af Moderatoren

Ja, god dag :)


Skriv et svar til: Er denne sætning korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.