Dansk

Den sidste balkjole i berrettermodellen

05. maj 2021 af freyac - Niveau: 10. klasse

Jeg ved ikke hvordan jeg skal sætte den sidste balkjole ind i berrettermodellen.

Link til novellen

https://dansksiderne.dk/index.php?id=7289


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. maj 2021 af Moderatoren

Prøv at nærlæse teksten. Så burde du kunne komme med forslag. Dit forslag kan du evt. sætte ind her og så kan hjælperne kigge på det.


Svar #2
05. maj 2021 af freyac

Her er mine forslag

Anslaget: Til og med afsnit 4. Der finder man ud af at de er ved at sy en kjole og at der endelig skal danses til et bal igen efter mange år uden.

præsentationen: til og med afsnit 5-7. Der hører man om de to søstre Emma og Antonie, og deres mor. Man bliver præsenteret for konflikten og hørt om at de endelig skal til bal igen efter at byen har været død i 10 år.

uddybning: Fra afsnit 8 - 19 hører man en masse flashbacks og mere om konflikten omkring det at tiden er gået alt for hurtigt, de er blevet for gamle til at gifte sig og det er for sent for dem at ændre deres fremtid.

point of no return: Er fra afsnit 20-26 hvor Otto bliver forlovet og alt derfra handler om lille Antonie, fordi Emma havde regnet med at gifte sig med ham og nu er han forlovet med en anden.

konfliktoptrapning: er fra afsnit 27-33 der optrapning. De sidder alle og snakker om hvad "den lille" kommer til at udrette for familien.

klimaks:er afsnit 34-43 kjolen er blevet færdig og de venter bare på doktorfruen. Hun kommer og siger at hun er inviteret til at kigge på for hun er vel blevet for stivbenet til at danse.

udtoning: er afsnit 44-47 Hun græder og er trist og læseren får nu lov til selv at lave en slutning, hvad gør hun bagefter?


Skriv et svar til: Den sidste balkjole i berrettermodellen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.