Fysik

Når man putter syrer i vand

27. maj kl. 21:12 af xxxMathiasxxx - Niveau: 9. klasse

Hvad er det i syren der gør at vand bliver elektrisk ledende? Haster! 

Mange tak!!

Brugbart svar (1)

Svar #1
27. maj kl. 22:28 af oppenede

Ioner

Svar #2
27. maj kl. 22:30 af xxxMathiasxxx

Ioner

Hvad kan de det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. maj kl. 22:39 af oppenede

"Hvad kan de det", jeg forstår ikke dit dansk, kan du prøve på engelsk.

Svar #4
27. maj kl. 22:45 af xxxMathiasxxx

Så søger jeg bare selv på Google. Tak, fordi du skrev sætningen for at gøre mig til grin. Du vidste godt at "hvad" skulle udbyttes med hv-ordet "hvordan". 

Brugbart svar (1)

Svar #5
27. maj kl. 23:43 af Eksperimentalfysikeren

Ioner er elektrisk ladede atomgrupper. Hælder man svovlsyre (H2SO4) i vand, afgiver syren en brintion (H+) som bindes til et vandmolekyle. Resten af syren bliver til en negativt ladet ion (HSO4-). Begge disse ioner kan bevæge sig nogenlunde frit i vandet. Hvis der er et elektrisk felt i vandet, vil det få ionerne til at flytte sig og derved lede den elektriske strøm.

Svar #6
28. maj kl. 18:11 af xxxMathiasxxx

Ioner er elektrisk ladede atomgrupper. Hælder man svovlsyre (H2SO4) i vand, afgiver syren en brintion (H+) som bindes til et vandmolekyle. Resten af syren bliver til en negativt ladet ion (HSO4-). Begge disse ioner kan bevæge sig nogenlunde frit i vandet. Hvis der er et elektrisk felt i vandet, vil det få ionerne til at flytte sig og derved lede den elektriske strøm.

Mange gange tak for hjælpen! :-D Det var forståeligt og fik brugt noget af det! :-D

Skriv et svar til: Når man putter syrer i vand

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.