Fysik

Mekanik grafer

01. juni 2021 af ViktorFJ - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har virkelig svært ved at forstå mekanik, så hvis nogen kunne hjælpe mig med at lave opgaverne, eller kigge på om mine svar er rigtige, så ville det være skønt! Tusind tak på forhånd!

Opgave 1

Kig på de 7 grafer A17, A18, A19, A20, A21, A22 og A23. (se vedhæftet)

Hvilken af de 7 grafer hører til 

A: en accelereret bevægelse med positiv konstant acceleration - figur A22 (ved dog bare ikke hvordan jeg skal begrunde det)

B: en partikel i hvile - A19 ( er i tvivl om dette er rigtigt)

C: jævn bevægelse - A17 (fordi hastigheden er den samme, uasnet hvor lang tid der går)

D: : en accelereret bevægelse med negativ konstant acceleration - A23 (ved ikke hvorfor, fordi det er den eneste negative)

E: en anden end de fire ovenfor nævnte - hjælp!!!!

Begrund dine svar

Opgave 2

Et objekt kastes lodret opad med begyndelsesfarten 10 m/s et sted hvor g = 10 m/s2

Hvor langt når objektet op inden det begynder at falde? (se vedhæftet for graferne)

A)    1 m; 
B)    5 m
C)    10 m
D)    100 m

Begrund svaret - jeg tror enten det er C eller A. A fordi tyngdeacceraltionen er den samme som begyndelsesfarten.

Eller C fordi den har en begyndelsesfart på 10 m/s.

Er ikke så skarp, så please hjælp, ville være en kæmpe hjælp!!!


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2021 af PeterValberg

Jeg indsætter lige billedet med graferne, det gør det lidt nemmere at hjælpe

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Svar #2
01. juni 2021 af ViktorFJ

tusind tak - kan du måske også hjælpe mig


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2021 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textup{Bev\ae gelse}\\ \textup{med \textbf{konstant}}\\ \textup{acceleration }\textbf{a}\textup{:}\\&& v(t)=a\cdot t+v_0\\\\&& s(t)=\frac{1}{2}\cdot a\cdot t^2+v_0\cdot t+s_0 \end{array}


Svar #4
01. juni 2021 af ViktorFJ

Er pænt lost, hvad skal jeg gøre med dem?


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. juni 2021 af mathon

\small \small \small \begin{array}{llllll} \textbf{Opgave 2}\\& 0=\left (- 10\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot t+(10\;\frac{m}{s})\\\\& \left ( 10\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot t=(10\;\frac{m}{s})\\\\& t=\frac{10\;\frac{m}{s}}{10\;\frac{m}{s^2} }=1\;s\\\\& h(1\;s)= \frac{1}{2}\cdot \left ( -10\;\frac{m}{s^2} \right )\cdot (1\;s)^2+\left ( 10\;\frac{m}{s} \right )\cdot (1\;s) +0\\\\& h(1\;s)=(-5\;m)+\left ( 10\;m \right )=5\;m \end{array}


Svar #6
01. juni 2021 af ViktorFJ

ooorh tusind tak - kan du også hjælpe med opgave 1 


Skriv et svar til: Mekanik grafer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.