Fysik

Hjælp til opgaven om konstant acceleration (tror jeg!)

01. september 2021 af Thifo1507 - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg kunne virkelig godt bruge noget hint eller hjælp til en opgave. Jeg har meget svært ved at finde ud af hvilke formler jeg skal bruge til opgaven.

Opgaven lyder:

"En fjernstyret bil skal tilbagelægge en strækning på 500 m. Når bilen accelererer er størrelsen af acceleration 1.00 m/s^2. Når bilen bremser er størrelsen af dens acceleration 2.00 m/s^2. Bilens maksimale hastighed er 10.0 m/s. Bilens, der skal starte og slutte i hvile, skal tilbagelægge strækningen hurtigst muligt.

Hvor lang tid tager det bilen at tilbagelægge strækningen?"

Håber virkelig i kan hjælpe mig


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. september 2021 af peter lind

Brug at s=½at2+vt

indlæg en et sted mellem 0 og 500m hvor den skal skfte til at bremse og tilsvarende tid

Derefter lader du den bremse og standse. Stoppestedet er afhængig af hvor du valgte at begynde at bremse. Tilpas denne så den standser efter 500 m


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. september 2021 af Soeffi

#0. Accelerationsstrækningen og bremsestrækningen bestemmes af, hvor lang tid det tager at accelerere op til 10 m·s-1 med fuld acceleration henholdsvis bremse til 0 fra 10 m·s-1 med fuld opbremsning. Ud fra tiderne findes strækningernes længde.

Den mellemliggende strækning køres med fuld fart og har længden: 500 m - (accelerationsstrækning + bremsestrækning). Tiden findes så for denne strækning og adderes til de to andre tider.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. september 2021 af SuneChr

# 0
Overskriften lader til, at der er en vis tvivl, om accelerationen er konstant eller ej.
Er accelerationerne som beskrevet, vil hastighed som funktion af tid grafisk beskrives ved et trapez,
hvis parallelle sider er (10 + ξ + 5) og ξ ,  og hvor højden er 10. Arealet skal være 500 og dermed ξ = 42,5 .
Den samlede tid 57,5 sek.
Kurven er ikke, i praksis, en nøjagtig beskrivelse af kørslen, da den ikke er differentiabel de to steder,
hvor den knækker.
Accelerationen vil ikke kunne holdes konstant i praksis.
Man ville i stedet kunne konstruere en punktmængde med samme areal begrænset af to linjestykker og
en kurve, som jævnt gik over i linjestykkerne. Dermed ville bilen ikke "hugge" i overgangene. 


Skriv et svar til: Hjælp til opgaven om konstant acceleration (tror jeg!)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.