Matematik

matematik underrum

10. september 2021 af KaspermedK - Niveau: Universitet/Videregående

a. Kan jeg nøjes med at sige p(3)=0 og da f(1)=f(3)=0 så ligger p(x) i mængden? Og hvilken anden funktion f kan jeg finde?

b. Jeg er lost

c. Jeg ved ikke hvor de har g(x) fra??

Vedhæftet fil: opgagve.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. september 2021 af Anders521

a) Hvis p ∈ S, må der gælde at p(1) = p(3) = 0.                                                                                                    b) Hvis S er et underrum af FR, må den bl.a. indeholde nulfunktionen.                                                                c) Hvis f,g∈S gælder der, at  f(1) = f(3) = 0 og g(1) = g(3) = 0. Funktionen g er blot et element i S.

Svar #2
10. september 2021 af KaspermedK

a) jeg får p(1) som ikke er 0 men p(3)=0, så hvis p(3)=0 så er p(x) i S?

b) jeg har vist at f er i S og at f kan skrives som en andengradsfunktion der opfylder f(1)=f(3)=0.

c) så hvis f(1)=f(3)=0 ligger i S som jeg viste i b) og at g(1)=g(3)=0 som også vil ligge i S, så vil produktet (fg)(1)=(fg)(3)=0 også ligge i S? Hvordan tjekker jeg det ift. addition og multiplikation?

Brugbart svar (0)

Svar #3

Mht.

a) Ja, p(1) ≠ 0. Altså må p ∉ S... En fejl i opgaven?                                                                                              c) Ja, sættes h(x) := f(x)·g(x), skal der vises at h(1) = h(3) = 0, for da vil h ∈ S.

Svar #4

skal jeg ikke tjekke h(x) ift. addition og multiplikation? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

#4 Du skal tjekke, at S er lukket under multiplikation, ikke under addition. Det sidste bliver du ikke bedt om.

Svar #6

jeg ved bare at h(1)=h(3)=0 fordi jeg jo før har fået at f(1)=f(3)=0 og så samme for g(1)=g(3)=0, så h(1)=f(1)g(1)=f(3)g(3)=h(3)=0. Så er det tilstrækkeligt?

og tak mht a) for jeg kunne ikke selv få det til at give mening så jeg tror der er fejl.

Brugbart svar (0)

Svar #7

#6 Ja, det må være tilstrækkeligt:                                                                                                                                                                                                    h(1) = f(1)·g(1) = 0·0 = 0                                                                                                                                         h(3) = f(3)·g(3) = 0·0 = 0                                                               med h(1) = h(3) = 0 er h ∈ S.

Måske bør du spørge din instruktor eller forelæser mht. a). 

Svar #8

Tak!

Gælder det egentlig, at (1) i opgaven altid gælder generelt? F.eks. hvis jeg nu har R={f(x)=ax|a∈R}? vil fg så også være i R?

Brugbart svar (0)

Svar #9

#8 Mener du ... R ={f | f(x)=ax , a er et reelt tal }??? Du kan prøve, men så vidt jeg husker er det ikke en generel egenskab. Spørgmålet er så... kan vi komme med et ekempel, et underrum hvor det ikke gælder.

Hov vent, med f,g ∈ R, så f(x) = ax og g(x) = bx, hvor a,b ∈R, sæt k(x) = f(x)·g(x)...Jeg tror dit eksempel dur.

Svar #10

Ja det gør jeg. Jeg kan ikke rigtig tænke over hvornår det ikke skulle passe, så jeg tror det gælder generelt? Så hvis f(x)=ax og g(x)=ax så h(x):=f(x)g(x) og h(x)=a^2x^2=ax*ax=f(x)g(x)? 

Brugbart svar (0)

Svar #11

Med f,g ∈ R, så f(x) = ax og g(x) = bx, hvor a,b ∈R, sæt k(x) = f(x)·g(x) = (ax)·(bx) = (ab)x2. Her viser du, at produktet ikke ligger i R, og dermed gælder det ikke generelt. Har du undersøgt om R er et underrum som start?

Svar #12

f(0)=a*0=0, dvs. f(0)=0.

f(x+y)=a(x+y)=ax+ay=f(x)+f(y)

(kf)(x)=kax=kf(x)

Så den opfylder da det hele og derfor er R et underrum? Men hvad jeg ikke forstår er din udregning at du kan sige at f(x)g(x)=(ax)(bx)=(ab)x^2. Er det fordi du får x^2 som ikke er lineært? eller er jeg helt forkert på den?

Brugbart svar (0)

Svar #13

... For at vise, at R er et underrum, skal den opfylde betingelserne om at være lukket (stabil) under addition og under skalar multiplikation. Det går galt allerede i 1.linje. 

Lad f,g ∈ R således at f(x) = ax og g(x) = bx, hvor a,b er reelle tal. Da er f(x) + g(x) = ax + bx = (a+b)x. Da summen a+b er et reelt tal, er f+g∈R.

Med k som et reelt tal og f∈ R, er k·f(x) = k·(ax) = kax. Da ka er et reelt tal, er k·f∈ R.

Mht. produktet så ja. Bemærk at f(x)g(x)=(ax)(bx)=(ab)x2 fordi hvert faktor indeholder et x der så skal ganges sammen hvilket giver x2. Så produktet ligger ikke i R, idet mængden kun indholder 1.gradpolynomier på formen ax. 

Svar #14

Mange tak for hjælpen! :)

Skriv et svar til: matematik underrum

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.