Matematik

k*vektor c hvor k er konstanten

11. september 2021 af Perikon007 - Niveau: B-niveau

Hejsa, jeg har fået tildelt den her velhæftet opgave, men jeg forstår ikke fremgangs metode, altså hvad kan k betyde og bare generelt hvordan jeg skal løse den her opgave? Er der nogle som kan hjælpe mig med det? (helst nogle som har kendskabet til Ti-nspire). 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. september 2021 af OliverHviid

k er blot en konstant. Opgaven spørger dig altså om du kan finde et tal ganget med c-vektoren som giver a + b-vektoren. Start med at udregne a + b-vektoren og se så om du kan finde et tal ganget med c-vektoren der giver a + b-vektoren.


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. september 2021 af ringstedLC

k skal opfylde begge ligningerne:

\begin{align*} &\vec{a}+\vec{b}= k\cdot \vec{c} \\ &\binom{a_1+b_1}{a_2+b_2}=\binom{k\cdot (-4)}{k\cdot 12} \\ &solve\Bigl(3+(-13)=k\cdot (-4)\wedge (-5)\cdot 23=k\cdot 12\;,\;k\Bigr)\rightarrow \end{align*}


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. september 2021 af mathon

                  \small \begin{array}{llllll}\textup{eller}\\&& \textup{solve}\left ( \begin{bmatrix} 3\\-5 \end{bmatrix}+\begin{bmatrix} -13\\23 \end{bmatrix}=k\cdot \begin{bmatrix} -4\\12 \end{bmatrix} ,k\right ) \end{array}


Svar #4
12. september 2021 af Perikon007

Men lige så snart jeg indsætter det i solve, skriver den false, hvorfor??


Brugbart svar (1)

Svar #5
12. september 2021 af ringstedLC

Vedhæft et billede!


Svar #6
12. september 2021 af Perikon007

Her:


Brugbart svar (1)

Svar #7
12. september 2021 af peter lind

fordi der ikke er nogen løsninger til den ligning


Brugbart svar (1)

Svar #8
13. september 2021 af mathon

Undersøgelsesreultat:
                                      Der findes intet reelt k, for hvilket

                                      \small \vec{a}+\vec{b} kan skrives som \small k\cdot \vec{c}


Svar #9
13. september 2021 af Perikon007

Mange tak for jeres besvarelser :)

Skriv et svar til: k*vektor c hvor k er konstanten

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.