Fysik

Beregn om flyet er i fare for at falde ned

21. september 2021 af Jonas221 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa folkens. Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med. Jeg vil vedhæfte det som normal word fil og pdf fil, da jeg ikke kan sætte det ind. Det handler om spørsgmål b som omhandler om at man skal udregne om flyet er i fare for at falde ned. Håber i kan hjælpe mig med opgave b. Jeg har svaret på opgave a som jeg har fået til 6.87 kPa, så jeg skal have hjælp til opgave b

Vedhæftet fil: Bernoullis ligning.pdf

Svar #1
21. september 2021 af Jonas221

Her er i normal word fil 


Brugbart svar (0)

Svar #2
21. september 2021 af Moderatoren

Der er ikke nogen b i PDF'en.

Husk desuden:

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.


Brugbart svar (0)

Svar #3
21. september 2021 af mathon

relaterer til
                    https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=2022884

.

     \small \small \begin{array}{llllll} \textup{Opdrift:}&F_{\textup{op}}=\Delta P\cdot A=\left ( 6.87\;kPa \right )\cdot \left ( 122.6\;m^2 \right )&=&842.262\;kN\\\\ \textup{Tyngdekraft:}&F_{\textup{ned}}=\left ( 75500\;kg \right )\cdot \left ( 0.00982\;\frac{kN}{kg} \right )&=&741.410\;kN \\\\ \textup{Nedstyrtningsfare:}&? \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. september 2021 af Eksperimentalfysikeren

Opgaven er ikke gennemtænkt. Hvis opdriften er større end tyngdekraften, vil flyet blive accelereret opad. Det vil ikke flyve med konstant stigning, men med accelereret stigning, hvilket kun er noget, der foregår, når flyet ændrer banehældning.

Det skal desuden bemærkes, at den angivne teori er under stærk kritik. Det har bl.a. vist sig i forsøg, at antagelsen af at luften strømmer hurtigere over vingen end under vingen ikke holder. Der har været en alternativ teori, hvor det antages, at den ændring, der er i luftstrømmens retning, giver centrifuglakræfter, der giver opdrift. Der er andre teorier i omløb, men endnu ingen tilfredsstillende.


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. september 2021 af janhaa


Skriv et svar til: Beregn om flyet er i fare for at falde ned

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.