Fysik

Hastighed

27. september 2021 af Nesro - Niveau: B-niveau

Landjordens hurtigste dyr er en gepard, som kan løbe med op til 28 m/s. det næsthurtigste dyr er en antilope, som kan løbe 24m/s.

a) Hvor længe er en gepard om at indhente en antilope, som starter med 50 meters forspring?

b) Hvor langt løber geparden for at indhente antilopen?


Geparden kan kun holde sin topfart i ca. 20 sekunder, hvorefter den må holde en pause. Antilopen kan derimod blive ved med at løbe i lang tid.

c) Hvilket forspring kan en gepard give en antilope, hvis den skal være sikker på at få sin middagsmad?
 

Jeg håber der er nogen som kan hjælpe mig, for jeg sidder og stirre mig blindt på svaret.


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2021 af Moderatoren


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2021 af mathon

At indhente betyder at tilbagelægge forspringsstrækning med overskydende fart.

Overskydende fart = (28 -24) m/s = 4 m/s

\small \begin{array}{lllll} \textbf{a)}\\&& 50\;m=(4\;\frac{m}{s})\cdot t\\\\& \textup{indhentningstid:}&t=\frac{50\;m}{4\;\frac{m}{s}}=12.5\;s \end{array}

\small \textbf{b)}

         Geparden har løbet i 12.5 s med farten 28 m/s:

\small \begin{array}{lllll} .\\&& s=\left (28\;\frac{m}{s} \right )\cdot \left (12.5\;s \right )=350\;m\end{array}

\small \textbf{c)}
         Forspringsstrækning ved løb i 20 sek.

\small \begin{array}{lllll} .&&s=\left ( 4\;\frac{m}{s} \right )\cdot \left ( 20\;s \right )=80\;m \end{array}


Skriv et svar til: Hastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.